In situatia in care o PFA achizitioneaza o masina second hand, vom afla de la specialistul nostru ce documente trebuie intocmite pentru amortizare (in prezent masina are numere rosii), ce alte documente contabile ar trebui completate si care este suma care poate fi amortizata lunar.
Raspuns: In cazul spetei noastre, pentru a reflecta receptia masinii in evidenta contabila a PFA-ului este suficient sa avem contractul de vanzare-cumparare, unde ni se va mentiona data predarii bunului catre cumparator. Aceasta data va fi luata in considerare la determinarea datei de receptie a bunului , indiferent ca masina inca are numerele rosii (procedura de inmatriculare a masinii la DRPCIV nu influenteaza inregistarea contabila a autovehicului).
De asemenea, PFA-ul va trebui sa notifice achizitia autovehicului si la DITL (Taxe locale) pentru stabilirea impozitului pe masina unde, cel mai probabil, functionarii de la Primarie vor solicita documentele justficative din contabilitate, unde trebuie evidentiata receptia masinii.
Asa cum ati mentionat corect si dumneavoastra, vom intocmi Registrul de mijloace fixe, unde in functie de programul de contabilitate folosit, veti inregistra intrarea in gestiune (in proprietatea PFA-ului).
Din punct de vedere fiscal, la determinarea venitului din activitati independente trebuie sa se respecte regulile privind amortizarea prevazute la art. 28 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Cheltuiala cu achizitia mjiloacelor fixe nu va fi in totalitate deductibila in anul fiscal in cursul caruia a fost achizitionat bunul, PFA trebuind sa deduca esalonat aceasta cheltuiala in raport cu durata de functionare/utilizare a mijlocului fix. Amortizare se introduce pe cheltuieli din luna urmatoare lunii in care mijlocul fix a fost achizitionat si pus in functiune.
Pentru determinarea duratei de functionare a unui mijloc fix se utilizeaza prevederile Hotararii 2139/2004 - Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe (pentru autoturisme avem durata de viata utila, din punct de vedere fiscal de 4-6 ani). Acesta prevede pentru fiecare mijloc fix o durata de viata, conform incadrarii intr-o anumita categorie, sub forma unei plaje de ani, din care entitatea poate alege o data, in functie de specificul activului.
Durata normala de functionare reprezinta durata de utilizare in care se recupereaza, din punct de vedere fiscal, valoarea de intrare a mijloacelor fixe pe calea amortizarii. Pentru a obtine durata de amortizare a unui mijloc fix se consulta catalogul cu clasificarea mijloacelor fixe utilizate in economie si duratele normale de functionare ale acestora.
In ceea ce priveste amortizarea fiscala, aceasta trebuie calculata avand in vedere prevederile art.28 din Codul fiscal:
(5) Regimul de amortizare pentru un mijloc fix amortizabil se determina conform urmatoarelor reguli:
a) in cazul constructiilor, se aplica metoda de amortizare liniara;
b) in cazul echipamentelor tehnologice, respectiv al masinilor, uneltelor si instalatiilor de lucru, precum si pentru computere si echipamente periferice ale acestora, contribuabilul poate opta pentru metoda de amortizare liniara, degresiva sau accelerata;
c) in cazul oricarui altui mijloc fix amortizabil, contribuabilul poate opta pentru metoda de amortizare liniara sau degresiva.
(12) Amortizarea fiscala se calculeaza dupa cum urmeaza:
h) mijloacele de transport pot fi amortizate si in functie de numarul de kilometri sau numarul de ore de functionare prevazut in cartile tehnice;
(14) Prin exceptie de la prevederile art. 7 pct. 44 si 45, pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, cheltuielile cu amortizarea sunt deductibile, pentru fiecare, in limita a 1.500 lei/luna. Pentru aceste mijloace de transport nu se aplica prevederile alin. (12) lit. h).
Prin urmare, amortizarea fiscala a unui mijloc de transport foate fi calculate prin una din urmatoarele metode:
Metoda de amortizare liniara;
Metoda de amortizare degresiva;
Metoda de amortizare in functie de numarul de kilometric sau numarul de ore de functionare prevazut in cartile tehnice.
Pentru stabilirea valorii lunare a amortizarii se foloseste, de regula, metoda liniara. In functie de valoarea masinii, dar si de durata de viata aleasa (4-6 ani), vom determina care este amortizarea lunara. In cazul in care aceasta valoare depaseste limita de 1.500 lei, atunci este important sa retinem ca diferenta care depaseste nu va fi considerata cheltuiala deductibila.
Raspuns oferit in luna februarie 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia << Monografie contabila agricultura. Cultivarea cerealelor
Cultivarea cerealelor joaca un rol esential in agricultura, reprezentand o sursa importanta de hrana si materii prime la nivel global. De la grau si porumb, pana la orz si ovaz, aceste culturi sunt fundamentale atat pentru industria alimentara, cat si pentru productia de furaje sau alte produse derivate. In acest articol, vom analize aspecte contabile specifice acestei activitati si vom oferi exemplu de monografie contabile pentru cultivarea cerealelor in agricultura.Aspecte contabile pentru...
vezi AICI monografia <<