Ministerul Finantelor a elaborat un proiect de ordonanta prin care modifica procedura administrarii speciale a institutiilor de credit
BNR poate numi administratori speciali, persoane fizice, angajati sau nu ai bancii centrale, dar si persoane juridice
Administratorul poate face restructurari, transfera active sau pasive ale bancii si este exonerat de raspundere daca a actionat cu buna-credinta
in vederea alinierii legislatiei romanesti cu cea europeana, Ministerul Finantelor Publice a elaborat un proiect de ordonanta de urgenta prin care modifica OUG 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului si de modificare si completare a altor acte normative, urmand ca acesta sa intre in vigoare pana la data de 31 martie si sa fie implementat in totalitate pana la 31 octombrie a.c.
Printre modificarile aduse vechilor normative se afla clarificarea situatiei in care trebuie instituita administrarea speciala intr-o etapa timpurie, dar si suplimentarea atributiilor administratorului special, care poate implementa o gama larga de masuri de restructurare, inclusiv operatiuni de transfer de active cu asumare de pasive, vanzare de active, transfer de depozite si reducerea capitalului social pentru acoperirea pierderilor.
De asemenea, administratorul special va fi investit prin lege cu competentele tuturor organelor de decizie ale bancii, inclusiv ale Adunarii Generale, acesta beneficiind de protectie legala pentru "actiunile intreprinse cu buna-credinta in exercitarea atributiilor sale".
Masurile de restructurare adoptate in cursul administrarii speciale nu vor putea fi suspendate, inlaturate sau infirmate pe cale de actiune judecatoreasca, cum ar fi prin intermediul cailor de contestare si/sau anulare, stabilindu-se prin lege ca aceste masuri nu fac obiectul consimtamantului creditorilor.
Executa ordinele BNR si raspunde numai in fata acesteia
Potrivit Notei de fundamentare a proiectului de modificare a OUG 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, Banca Nationala a Romaniei poate numi drept administrator special una sau mai multe persoane fizice, inclusiv angajati ai Bancii Nationale a Romaniei, sau o persoana juridica, fiind mentinuta posibilitatea ca Fondul de Garantare a Depozitelor in Sistemul Bancar sa poata fi desemnat administrator special.
Administratorul special va actiona in conformitate cu prevederile legii, precum si cu instructiunile si dispozitiile date de BNR raspunzand numai in fata acesteia pentru indeplinirea atributiilor, protectia administratorului si a persoanelor angajate sa il sprijine in activitate fiind asigurate prin lege, astfel incat sa nu poata fi trasi la raspundere "pentru eventuale prejudicii cauzate in exercitarea atributiilor (...) cu exceptia cazului in care au actionat cu rea-credinta sau cu neglijenta grava".
in cazul in care nu hotaraste retragerea autorizatiei si sesizarea instantei competente pentru deschiderea procedurii falimentului, BNR poate institui administrarea speciala daca fondurile proprii ale institutiei de credit nu depasesc 75% din nivelul minim reglementat.
Procedura, redusa de la 1 an la 4 luni
Proiectul de ordonanta prevede reducerea termenului administrarii speciale de la 1 an la 4 luni, cu posibilitatea prelungirii acestuia pe perioada necesara pentru implementarea masurilor de restructurare, dar si a termenului de convocare a Adunarii Generale de la 30 de zile la o saptamana, cu exceptia hotararilor necesare cu privire la o eventuala fuziune/divizare si a cazului in care institutia de credit este cotata pe o piata reglementata, exceptii justificate de prevederi comunitare imperative.
Dreptul de preferinta la subscrierea de noi actiuni este redus, de asemenea, de la 1 luna la 14, hotararea privind reducerea capitalului pentru acoperirea pierderilor producand efecte de la data publicarii, si nu dupa trecerea a cel putin 2 luni, asa cum e prevazut de Legea nr. 31/1990.
isi pot pastra conturile la institutia unde au fost transferate
in ceea ce priveste transferul si/sau vanzarea activelor sau pasivelor, acesta se poate face fara acordul creditorilor sau debitorilor institutiilor de credit, titularii de depozite/conturi transferate putand sa-si mentina conturile la institutia catre care s-a efectuat transferul sau sa ceara restituirea sumelor.
"Persoanele prejudiciate prin aplicarea masurilor de restructurare pot solicita instantei despagubiri, al caror cuantum este limitat la diferenta dintre ceea ce ar fi obtinut in cazul in care banca ar fi intrat direct in faliment si sumele efectiv obtinute", se mai arata in Nota de fundamentare.
Finantarea unor eventuale despagubiri cauzate prin implementarea masurilor de restructurare adoptate in cursul administrarii speciale vor fi suportate dintr-un fond special creat in acest sens si administrat de Fondul de Garantare a Depozitelor in Sistemul Bancar, cuantumul despagubirilor fiind limitat la diferenta dintre valoarea care ar fi fost obtinuta de creditorul prejudiciat daca institutia de credit ar fi intrat direct in lichidare/faliment si valoarea efectiv obtinuta pentru creanta sa.
IFN-urile nu pot deveni institutii de credit
Prin proiectul de act normativ se propune eliminarea din cuprinsul Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 99/2006 a prevederilor care permit transformarea unei alte entitati in institutie de credit, precum si prelungirea etapei a doua a procesului de autorizare a institutiilor de credit de la 3 la 4 luni.
in general, impresia din piata este ca sistemul bancar romanesc este unul solid si ca BNR controleaza foarte strict piata. in toamna anului 2008, insa, au circulat zvonuri care sustineau ca 2-3 banci ar avea probleme, care nu s-au confirmat insa. Reactia Bancii Nationale a fost extrem de prompta, respingand informatiile si reafirmand soliditatea sistemului bancar romanesc. Mai mult, guvernatorul Mugur Isarescu a amenintat atunci ca BNR va lua masuri extrem de drastice, inclusiv de retragere a licentei, daca se dovedeste ca zvonurile privind problemele unor banci din Romania au pornit din sistemul bancar.
Atributiile administratorului special
in ceea ce priveste atributiile administratorului special, acesta poate "sa incerce implementarea unor masuri de redresare a institutiei de credit", sa inventarieze bunurile si sa intocmeasca situatia financiara, imediat dupa preluarea institutiei de credit, care se prezinta Bancii Nationale a Romaniei.
Persoana desemnata de BNR va evalua perspectivele de realizare, costurile si beneficiile pentru redresare, restructurare sau faliment, inclusiv o estimare a valorii care ar putea fi obtinuta prin lichidare (valoare care se determina de catre un expert independent, prin utilizarea a cel putin doua metode de evaluare recunoscute de lege). Raportul si planul de actiune propus de administrator vor fi prezentate BNR, urmand ca aceasta sa aprobe sau nu implementarea unora dintre masurile de restructurare de natura transferului de active si/sau de pasive, in special pentru transferul depozitelor garantate, chiar inainte de prezentarea raportului, daca solicitarea e justificata de urgenta si sunt conditii favorabile pentru implementarea unei astfel de masuri.
Masurile de redresare a institutiei de credit pot fi luate de administratorul special fara o aprobare speciala din partea BNR, daca sunt destinate sa asigure conservarea valorii activelor si eliminarea deficientelor, restructurarea institutiei de credit putand fi realizata numai cu imputernicirea BNR. Masurile de restructurare pot consta in majorarea capitalului social, reducerea acestuia pentru acoperirea pierderilor, operatiuni de vanzare de active, de transfer de depozite, de vanzare de active cu asumare de pasive, fuziune ori divizare.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia << Monografie contabila agricultura. Cultivarea cerealelor
Cultivarea cerealelor joaca un rol esential in agricultura, reprezentand o sursa importanta de hrana si materii prime la nivel global. De la grau si porumb, pana la orz si ovaz, aceste culturi sunt fundamentale atat pentru industria alimentara, cat si pentru productia de furaje sau alte produse derivate. In acest articol, vom analize aspecte contabile specifice acestei activitati si vom oferi exemplu de monografie contabile pentru cultivarea cerealelor in agricultura.Aspecte contabile pentru...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete cadou si aspecte fiscale importante
Tichetele cadou reprezinta un beneficiu salarial oferit de angajatori salariatilor, ca forma de recompensa sau stimulare. Pe langa avantajele pentru angajat, care primeste un supliment financiar neimpozabil in anumite limite, tichetele cadou ofera beneficii si pentru angajator, intrucat acestea pot fi scutite de taxe, in anumite conditii, conform legislatiei fiscale din Romania. Ele trebuie inregistrate corect in contabilitate avand in vedere tratamentele diferite in functie de destinatia lor....
vezi AICI monografia << Monografie contabila brutarie/panificatie
Brutariile si companiile din domeniul panificatiei au nevoie de o evidenta contabila precisa pentru a urmari costurile de productie, stocurile de materii prime, vanzarile si alte cheltuieli operationale specifice acestui sector. Activitatea unei brutarii este o activitate de productie si trebuie organizata, din punctul de vedere al monografiei contabile, ca pentru acest tip de activitate (productie). Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale si contabile esentiale pentru acest tip de...
vezi AICI monografia << Monografie prestari servicii intracomunitare
Prestarea de servicii si livrarile intracomunitare reprezinta furnizarea de servicii/ livrarea de bunuri intre doua firme sau persoane impozabile din state membre ale Uniunii Europene. Exista anumite facilitati fiscale pentru acest tip de activitate si diverse inregistrari contabile specifice. Vom prezenta in acest articol cateva studii de caz reale ce contin monografii contabile pentru prestarea de servicii/livrari intracomunitare si vom face cateva precizari esentiale privind aspectele fiscale...
vezi AICI monografia << Monografii contabile sponsorizare 2025: spete utile
Sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii. Sponsorizarea se acorda de obicei in schimbul unor beneficii, cum ar fi promovarea imaginii sau a brandului sponsorului.Contractul de sponsorizare se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului,...
vezi AICI monografia << Monografie impozit chirii 2025: studii de caz utile
Inregistrarea corecta si completa a impozitului pe venituri din chirii este esentiala pentru asigurarea conformitatii cu legislatia fiscala in vigoare. In acest articol vom prezenta mai multe studii de caz cu monografii contabile pentru impozitul pe veniturile din chirii in 2025, oferindu-va detalii importante si despre modul in care se declara aceste venituri, dar si alte aspecte fiscal-contabile relevante.Impozit pe chirie - aspecte fiscale importanteIncepand cu 1 ianuarie 2024, venitul...
vezi AICI monografia << Monografie contabila investitii: aspecte fiscale si studii de caz
Investitiile reprezinta un element central in strategia de dezvoltare si crestere a oricarei entitati economice, fie ca este vorba despre extinderea capacitatilor de productie, achizitia de noi tehnologii sau diversificarea portofoliului de active. In acest articol vom prezenta diverse monografii contabile pentru investitii, evidentiind aspecte teoretice si practice ale contabilizarii diferitelor tipuri de investitii.Monografie vanzare investitie in curs si vanzare terenINTREBARE:X SRL (platitor...
vezi AICI monografia << Monografie contabila ochelari de vedere si obligatiile angajatorilor
Decontarea ochelarilor de vedere este un subiect de interes atat pentru angajatori, cat si pentru angajati, mai ales in contextul in care tot mai multe persoane isi desfasoara activitatea in fata calculatorului. Va prezentam in acest articol aspectele fiscale si contabile de care trebuie sa tina cont o societate pentru decontarea ochelarilor de vedere, inclusiv documentele justificative si inregistrarile contabile necesare pentru a asigura conformitatea cu reglementarile fiscale si contabile....
vezi AICI monografia <<