Cat va suna de familiara formula: "Oamenii se alatura organizatiei, dar isi parasesc managerul"? Atunci cand cineva vine, atmosfera intr-o echipa e de obicei neutra. Cel mult o curiozitate anticipativa. Dar cum e cand pleaca? Jena, uneori furie, stanjeneala, uneori chiar felicitari furise... O intreaga gama de emotii.
Atunci cand cineva intra intr-o echipa se "scriu" doua contracte. Este unul care se scrie simplu: pe hartie. Fara substraturi, fara aluzii. E cel care sa drepturi si obligatiii, atat angajatorului, cat si angajatului. E cel caruia ii atasam "fisa postului". Acesta e in cele mai multe cazuri un sablon adaptat la pozitie, nume si salariu. Acesta pune limite. Angajatorul obtine promisiunea angajatului ca va veni la serviciu in fiecare zi, isi va repecta fisa postului si regulamentul intern. Angajatul obtine promisiunea ca in schimbul efortului depus, va primi salariu si eventual un set specific organizatiei de beneficii.
Dar petrecand cel putin o treime din viata intr-un birou, intr-o echipa, nu poti sa actionezi numai in virtutea acestei tranzactii initiale. Dupa o vreme, chiar si tranzactia simpla de a cumpara paine de la chioscul din colt, se transforma intr-o relatie. Stabiliti cu doamna care va stie si pastreaza painea cu coaja mai crocanta, o relatie personala. Nu una apropiata, dar suficient cat pretul painii sa nu mai fie singur element de schimb. Ganditi-va: daca maine doamna care pastreaza paine care va place si va anunta cand e proaspata, nu ar mai face asta. Ba mai mult, v-ar mai da si o paine cam afectata de mucegai. V-ati supara. V-ar da o stare neplacuta. Ati povesti eventual familiei cum v-a inselat increderea. V-a inselat asteptarile.
Asa se intampla si la semnarea unui contract de munca. Pe langa promisiunile explicite se mai schimba unele. Implicite. Se schimba un set de asteptari care de cele mai multe ori raman neexprimate pe loc. Ele se schimba intre oameni. Nu intre angajat si angajator. Candva, in timpul procesului de selectie, in momentul formularii ofertei, se detaseaza personajul cu autoritate. Poate fi directorul firmei, poate fi doar seful de departament, al echipei... Acesta face promisiunile. Uneori nici macar nu isi da seama ca face promisiuni. La fel si noul coleg.
Unul spune: "Pentru noi nu orele de lucru conteaza, ci rezultatele" (daca e seful, atunci probabil intelege ca si daca e de stat peste program, se sta pana se obtin rezultatele asteptate)
Celalalt intelege: Daca ti-ai facut treaba, atunci o sa poti pleca si mai repede.
Unul spune: "nu pozitia conteaza, importanta e cresterea profesionala." (daca e angajatul, atunci probabil se gandeste ca si daca nu apare vreo pozitie ierarhic superioara, atunci macar cresterea in experienta justifica si cresterile salariale)
Celalalt intelege: pot invata sa fiu multumit si fara sa fiu promovat.
Din astfel de asteptari neexplicitate, schimbate cumva in substrat, se incheie un nou contract: cel psihologic.
Contractul psihologic este cel care defineste relatia care s-a stabilit intre cei doi. Si nu, nu e condamnat la a fi o referinta a neintelegerii celor doi. E doar un fapt. Daca tineti seama de el, atunci, cand aveti un nou coleg veti explica ceea ce va asteptati de la el, clar si verificat. Veti incerca de asemenea sa intelegeti ce se asteapta el de la noul loc de munca. Si nu numai atat.
Pentru ca primele concluzii sunt supuse deformarii de catre perceptiile noastre, nu va veti baza pe faptul ca toate au fost intelese si stabilite la acceptarea ofertei. Veti rediscuta termenii acestui contract al relatiei de fiecare data cand considerati ca asteptarile de ambele parti nu se prea intalnesc.
De ce ati face acest efort? Pentru ca acel contract pe hartie va ofera minim din angajatul dumneavoastra are de oferit si respecta prevederile contractuale. Este cel psihologic care il determina sa faca mai mult decat se asteapta de la el. Care il va tine seara peste program cand stie ca orele sunt neplatite. Sau care il va determina pur si simplu sa vina cu o idee geniala de optimizare la care s-a gandit pentru ca isi iubeste jobul.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia << Monografie contabila agricultura. Cultivarea cerealelor
Cultivarea cerealelor joaca un rol esential in agricultura, reprezentand o sursa importanta de hrana si materii prime la nivel global. De la grau si porumb, pana la orz si ovaz, aceste culturi sunt fundamentale atat pentru industria alimentara, cat si pentru productia de furaje sau alte produse derivate. In acest articol, vom analize aspecte contabile specifice acestei activitati si vom oferi exemplu de monografie contabile pentru cultivarea cerealelor in agricultura.Aspecte contabile pentru...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete cadou si aspecte fiscale importante
Tichetele cadou reprezinta un beneficiu salarial oferit de angajatori salariatilor, ca forma de recompensa sau stimulare. Pe langa avantajele pentru angajat, care primeste un supliment financiar neimpozabil in anumite limite, tichetele cadou ofera beneficii si pentru angajator, intrucat acestea pot fi scutite de taxe, in anumite conditii, conform legislatiei fiscale din Romania. Ele trebuie inregistrate corect in contabilitate avand in vedere tratamentele diferite in functie de destinatia lor....
vezi AICI monografia << Monografie contabila brutarie/panificatie
Brutariile si companiile din domeniul panificatiei au nevoie de o evidenta contabila precisa pentru a urmari costurile de productie, stocurile de materii prime, vanzarile si alte cheltuieli operationale specifice acestui sector. Activitatea unei brutarii este o activitate de productie si trebuie organizata, din punctul de vedere al monografiei contabile, ca pentru acest tip de activitate (productie). Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale si contabile esentiale pentru acest tip de...
vezi AICI monografia << Monografie prestari servicii intracomunitare
Prestarea de servicii si livrarile intracomunitare reprezinta furnizarea de servicii/ livrarea de bunuri intre doua firme sau persoane impozabile din state membre ale Uniunii Europene. Exista anumite facilitati fiscale pentru acest tip de activitate si diverse inregistrari contabile specifice. Vom prezenta in acest articol cateva studii de caz reale ce contin monografii contabile pentru prestarea de servicii/livrari intracomunitare si vom face cateva precizari esentiale privind aspectele fiscale...
vezi AICI monografia << Monografii contabile sponsorizare 2025: spete utile
Sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii. Sponsorizarea se acorda de obicei in schimbul unor beneficii, cum ar fi promovarea imaginii sau a brandului sponsorului.Contractul de sponsorizare se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului,...
vezi AICI monografia << Monografie impozit chirii 2025: studii de caz utile
Inregistrarea corecta si completa a impozitului pe venituri din chirii este esentiala pentru asigurarea conformitatii cu legislatia fiscala in vigoare. In acest articol vom prezenta mai multe studii de caz cu monografii contabile pentru impozitul pe veniturile din chirii in 2025, oferindu-va detalii importante si despre modul in care se declara aceste venituri, dar si alte aspecte fiscal-contabile relevante.Impozit pe chirie - aspecte fiscale importanteIncepand cu 1 ianuarie 2024, venitul...
vezi AICI monografia << Monografie contabila investitii: aspecte fiscale si studii de caz
Investitiile reprezinta un element central in strategia de dezvoltare si crestere a oricarei entitati economice, fie ca este vorba despre extinderea capacitatilor de productie, achizitia de noi tehnologii sau diversificarea portofoliului de active. In acest articol vom prezenta diverse monografii contabile pentru investitii, evidentiind aspecte teoretice si practice ale contabilizarii diferitelor tipuri de investitii.Monografie vanzare investitie in curs si vanzare terenINTREBARE:X SRL (platitor...
vezi AICI monografia << Monografie contabila ochelari de vedere si obligatiile angajatorilor
Decontarea ochelarilor de vedere este un subiect de interes atat pentru angajatori, cat si pentru angajati, mai ales in contextul in care tot mai multe persoane isi desfasoara activitatea in fata calculatorului. Va prezentam in acest articol aspectele fiscale si contabile de care trebuie sa tina cont o societate pentru decontarea ochelarilor de vedere, inclusiv documentele justificative si inregistrarile contabile necesare pentru a asigura conformitatea cu reglementarile fiscale si contabile....
vezi AICI monografia <<