search

Cheltuieli de constituire: cele doua posibilitati de inregistrare in contabilitate

La pct. 185 din O.M.F.P. nr. 1.802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, cu modificarile si completarile ulterioare, se prevede ca:

185._
(1) O entitate poate include cheltuielile de constituire la "Active", caz in care poate imobiliza cheltuielile de constituire. In aceasta situatie, cheltuielile de constituire trebuie amortizate in cadrul unei perioade de maximum 5 ani.
(2)Cheltuielile de constituire sunt cheltuielile ocazionate de infiintarea sau dezvoltarea unei entitati (taxe si alte cheltuieli de inscriere si inmatriculare, cheltuieli privind emisiunea si vanzarea de actiuni si obligatiuni, precum si alte cheltuieli de aceasta natura, legate de infiintarea si extinderea activitatii entitatii).
(3) In situatia in care cheltuielile de constituire nu au fost integral amortizate, nu se face nicio distribuire din profituri, cu exceptia cazului in care suma rezervelor disponibile pentru distribuire si a profitului reportat este cel putin egala cu cea a cheltuielilor neamortizate.

Asadar, in legatura cu inregistrarea in contabilitate a cheltuielilor de constituire, entitatile au doua posibilitati. Astfel:
  • fie le pot include la Active in contul 201 Cheltuieli de constituire;
  • fie le pot inregistra direct pe cheltuieli prin debitul conturilor din clasa a 6-a.

In cazul in care cheltuielile de constituire sunt imobilizate prin inregistrarea in contul 201 Cheltuieli de constituire, acestea trebuie amortizate in cadrul unei perioade de maximum cinci ani.
 
In situatia in care cheltuielile de constituire nu au fost integral amortizate, nu se face nicio distribuire din profituri. Totusi, in cazul in care suma rezervelor disponibile pentru distribuire si a profitului reportat este cel putin egala cu cea a cheltuielilor neamortizate, atunci este posibila distribuirea.
 
Avand in vedere ca o mare parte din cheltuielile de constituire se efectueaza inainte de inmatricularea societatii la Oficiul Registrul Comertului (angajarea si plata unui avocat sau jurist, diverse taxe si comisioane percepute etc.), se impune intocmirea unui decont de cheltuieli care sa cuprinda toate aceste cheltuieli efectuate, cu conditia ca acestea sa fie efectuate in legatura cu infiintarea societatii respective, chiar daca documentele respective sunt pe numele unei persoane fizice.


Explicatii oferite in luna iunie 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
 

Foto: pixabay.com


Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile