La o societate cu 2 puncte de lucru comert en detail si un punct de lucru depozit en gros, dintr-o eroare contabila, intrarea de marfa in depozitul en gros s-a facut cu adaos, ca si pentru marfa cu amanuntul. Vom vedea cum se procedeaza in acest caz, deoarece stocul de marfa la gestiunea depozit arata o valoare eronata, fiind inregistrata cu tot cu adaos, si deci o valoare mai mare decat ar trebui. De asemenea, vom stabili cum se procedeaza pentru a aduce stocul de marfa din
gestiunea en gros la valoarea corecta si care sunt consecintele acestor inregistrari eronate.
In plus, excluzand varianta furatului din gestiune, vom incerca sa identificam care ar putea fi cauzele pentru care atat la gestiunea comert cu amanuntul, cat si la gestiunea en gros, stocurile faptice nu bat cu cele scriptice. Vom vedea astfel car este varianta este mai avant joasa la descarcarea gestiunii: descarcarea la sold sau la vanzari, in cazul comertului cu amanutul.
SOLUTIE CONTABILA
Evidenta contabila pentru cele trei puncte de lucru se tine pe analitice distincte pentru fiecare punct de lucru.
De exemplu, 3711, 3781, 44281 - punct de lucru X - en detail; 3712, 3782, 44282 - punct de lucru Y - en detail; 3713 - punct de lucru depozit en gros. Daca de acum inainte se inregistreaza marfa in depozitul en gros la pret de achizitie fara TVA (fara adaos), aceasta inseamna modificarea de politicilor contabile in cursul anului, ceea ce presupune o just ificare pentru care aplicarea noii politici contabile ofera informatii credibile si mai relevante.
De altfel, la punctul 23 alin. (5) din Reglementarile contabile conforme cu
Directivele europene, aprobate prin OMFP nr. 3.055/2009, se mentioneaza ca "nu este indicat pentru entitate sa continue sa evidentieze in contabilitate, in aceeasi maniera, o tranzactie sau un alt eveniment, daca politica adoptata nu mentine caracteristicile caliative de relevanta si credibilitate. Nu este indicat pentru entitate sa-si lase politicile contabile nemodificate atunci cind exista alternative mai relevante si mai credibile. "
Aceasta modificare va fi prezentata in notele explicative la situatiile financiare ale anului 2011.
Pentru a reglementa situatia cu stocul de marfa din depozitul engros, trebuie efectuate urmatoarele operatiuni:
- inventarierea tuturor marfurilor din acest depozit;
- stabilirea pretului de achizitie fara TVA al fiecarui produs in parte, care se obtine din NIR si din factura de achizitie;
- stabilirea valorii stocului de marfa la pret de achizitie fara TVA;
- efectuarea inregistrarilor contabile de aducere a valorii stocului din contabilitate la nivelul celui rezultat din inventariere.
EXEMPLU
Presupunem urmatorul exemplu:
Valoarea stocului de marfa obtinut prin inventariere la pret de achizitie fara TVA: 2.000 lei.
Valoarea stocului de marfa din contabilitate, la pret de vanzare (cu adaos): 3.000 lei (sold debitor din balanta la contul 371 analitic depozit en gros).
Valoarea adaosului comercial aferent ace stul stoc: 419 lei (sold creditor din balanta la contul 378 analitic depozit en gros).
Valoarea TVA neexigibila aferenta acestui stoc : 581 lei (sold creditor din balanta la contul 4428 analitic depozit en gros).
Inregistrarile contabile, pe baza exemplului de mai sus, sunt:
371 = 378 - 419 lei (minus)
371 = 4428 - 581 lei (minus)
De aici ar trebui sa rezulte, in contabilitate, sold final 371 analitic depozit en gros la nivelul de 2.000 lei, adica la valoarea la pret de achizitie fara TVA, conform inventarului.
Daca aceste valori ale stocului nu sunt egale, se va aduce soldul contului 371 din contabilitate la nivelul soldului rezultat prin inventariere, astfel: 607 = 371 cu suma in plus sau in minus, in functie de diferenta.
Consecinta faptului ca la gestiunea en gros evidenta stocului s-a tinut prin metoda global-valorica ar putea fi amenda pentru netinerea fiselor de magazie pe fiecare produs in parte.
Cauzele pentru care stocurile faptice nu bat cu cele scriptice ar putea fi:
- inventariere defectuoasa
- neinregistrarea in contabilitate a rezultatelor inventarierii anuale sau inregistrarea acestor diferente in mod defectuos
- erori de calcul la descarcarile de gestiune
- erori de calcul la NIR la valoarea marfurilor la pret cu adaos
- erori la inregistrarile contabile pentru intarile de marfa
- erori la livrarile de marfa (de exemplu, clientul solicita 2 pachete de biscuiti, i se inmaneaza 3 si pe casa de marcat se bat 2 in loc de 3)
- neinregistrarea in contabilitate a perisabilitatilor (unele marfuri scad cantitativ - fructe, legume)
- marfuri degradate cantitativ pentru care nu s -au facut formele de scoatere din gestiune si din contabilitate
- si altele, in functie de specific.
Conform art. 160 alin. (4) din Reglementarile contabile conforme cu Directivele europene, aprobate prin OMFP nr. 3.055/2009, coeficietul de repartizare se aplica asupra valorii bunurilor iesite din gestiune la pret de inregistrare, ca urmare, descarcarea se face la vanzari.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia << Monografie contabila agricultura. Cultivarea cerealelor
Cultivarea cerealelor joaca un rol esential in agricultura, reprezentand o sursa importanta de hrana si materii prime la nivel global. De la grau si porumb, pana la orz si ovaz, aceste culturi sunt fundamentale atat pentru industria alimentara, cat si pentru productia de furaje sau alte produse derivate. In acest articol, vom analize aspecte contabile specifice acestei activitati si vom oferi exemplu de monografie contabile pentru cultivarea cerealelor in agricultura.Aspecte contabile pentru...
vezi AICI monografia <<