Ministrul finantelor publice, Gheorghe Pogea, a declarat saptamana trecuta, in cadrul unui seminar pe teme de fiscalitate ca statul are nevoie de 6 miliarde de euro pentru cofinantarea proiectelor ce obtin pana in 2013 fonduri europene. "Trebuie sa gasim o solutie pentru accesarea fondurilor, deoarece statul trebuie sa vina cu o cincime din suma ceruta ca finantare".
Solutia pe care o considera guvernul: "Vrem sa largim baza de impozitare si mai avem in vedere si un alt principiu: taxe mai mici, incasate de la toata lumea", a adaugat ministrul finantelor Gheorghe Pogea.
Probleme legate de rigiditatea sistemului
Deocamdata problemele de care se lovesc IMM-urile in accesarea fondurilor europene tin mai degraba de rigiditatea sistemului de accesare. In calitate de beneficiari, au nevoie de simplificarea procedurilor de acces la finantare.
Conform declaratiei de vineri a presedintelui Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR), Ovidiu Nicolescu, IMM-urile fac apel la accelerarea garantarii fondurilor structurale, care sa permita totodata scurtarea termenelor si simplificarea procedurilor, adaugand ca procesul de accesare a banilor nu trebuie ingreunat doar pentru ca "niste agentii nu-si fac treaba cum trebuie". "Avem bani in banci si nu-i putem folosi", a explicat pe scurt presedintele IMM-urilor.
Asteptarile din partea IMM-urilor sunt specifice: "Capitalizarea celor doua banci a avut deja loc, de aceea dorim ca intr-o saptamana firmele sa aiba acces la fondurile CEC Bank si Eximbank. De asemenea, doresc sa subliniez ca la ora actuala, normele de finantare ale celor doua banci sunt mai exigente decat orice alta banca din tara", a precizat reprezentantul CNIPMMR.
Atentia catre beneficiari
CEC este incurajat oficial la relaxarea formulelor de sprijinire a accesarii banilor. Secretarul de stat în Ministerul Muncii Alexandru Petru Fratean a declarat, vineri, într-o conferinta de presa, ca, în prezent, comitetul interministerial pentru atragerea fondurilor europene încearca sa determine CEC sa gaseasca "o formula mai prietenoasa" pentru a sprijini accesarea acestor bani, conform MediaFax.
De asemenea, referitor la problemele de cofinantare, "s-a constatat ca beneficiarii au nevoie de prefinantare mai mare. Prefinantarea a crescut deja la 20% din valoarea proiectului. ", a declarat joi, 26 martie, Secretarul de stat responsabil cu fondurile structurale europene, Bogdan Dragoi, la o dezbatere organizata de Institutul European din Romania, citat de EurActiv.
O alta simplificare mentionata de secretarul de stat se refera la rambursarea TVA, care acum este posibila dupa fiecare factura, si nu la finalul proiectului.
Reducerea efortului premergator accesului la fonduri va aparea in noile ghiduri ale solicitantului (urmeaza sa fie publicate pe www.animmc.ro inainte de finalul lunii martie), conform reprezentatului Agentiei pentru Implementarea Proiectelor si Programelor pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Mariana Spranceana. "Au fost eliminate o serie de avize si certificari,(...) de la 18 avize solicitate pana acum, numarul acestora a fost redus la 9".
In plus, "pentru a scurta procesul de evaluare, s-a decis ca primele doua etape - conformitatea administrativa si evaluarea eligibilitatii sa fie comasate", a explicat oficialul citat.
Tot in cursul acestei luni a fost lansat serviciul TelVerde pentru IMM in cadrul Ministerului Intreprinderilor Mici si Mijlocii, Comertului si Mediului de Afaceri. Serviciul este disponibil in cadrul Directiei Gestionarea Fondurilor Comunitare pentru IMM si poate fi accesat de luni pana joi, in intervalul 8.30 - 17.00, si vineri 8.30 - 14.00 la numarul 021.336.14.51.
Ramane de vazut daca declaratiile oficiale din luna martie, orientate in principal catre reducerea birocratiei asociate demersurilor de finantare si cresterea accesului la informatie, raspund problemelor pe care IMM-urile le intampina in intrarea in programele de finantare.
Un exercitiu pentru beneficiari: faceti o lista cu punctele din sistem sau proces in care s-a sufocat pana acum initiativa de a accede la finantare, si apoi comparati daca unul sau mai multe se regasesc in masurile numite mai sus. Sau faceti un calcul al timpului si resurselor pierdute in procesul birocratic si vedeti cat anume veti economisi prin facilitatile enumerate mai sus.
Daca rezultatul obtinut reprezinta un procent consistent din investitia de resurse pe care o faceti pentru a accesa fondurile, atunci, problemele reale au inceput sa fie adresate. Daca nu, merita cautate probleme reale.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia << Monografie contabila agricultura. Cultivarea cerealelor
Cultivarea cerealelor joaca un rol esential in agricultura, reprezentand o sursa importanta de hrana si materii prime la nivel global. De la grau si porumb, pana la orz si ovaz, aceste culturi sunt fundamentale atat pentru industria alimentara, cat si pentru productia de furaje sau alte produse derivate. In acest articol, vom analize aspecte contabile specifice acestei activitati si vom oferi exemplu de monografie contabile pentru cultivarea cerealelor in agricultura.Aspecte contabile pentru...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete cadou si aspecte fiscale importante
Tichetele cadou reprezinta un beneficiu salarial oferit de angajatori salariatilor, ca forma de recompensa sau stimulare. Pe langa avantajele pentru angajat, care primeste un supliment financiar neimpozabil in anumite limite, tichetele cadou ofera beneficii si pentru angajator, intrucat acestea pot fi scutite de taxe, in anumite conditii, conform legislatiei fiscale din Romania. Ele trebuie inregistrate corect in contabilitate avand in vedere tratamentele diferite in functie de destinatia lor....
vezi AICI monografia << Monografie contabila brutarie/panificatie
Brutariile si companiile din domeniul panificatiei au nevoie de o evidenta contabila precisa pentru a urmari costurile de productie, stocurile de materii prime, vanzarile si alte cheltuieli operationale specifice acestui sector. Activitatea unei brutarii este o activitate de productie si trebuie organizata, din punctul de vedere al monografiei contabile, ca pentru acest tip de activitate (productie). Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale si contabile esentiale pentru acest tip de...
vezi AICI monografia << Monografie prestari servicii intracomunitare
Prestarea de servicii si livrarile intracomunitare reprezinta furnizarea de servicii/ livrarea de bunuri intre doua firme sau persoane impozabile din state membre ale Uniunii Europene. Exista anumite facilitati fiscale pentru acest tip de activitate si diverse inregistrari contabile specifice. Vom prezenta in acest articol cateva studii de caz reale ce contin monografii contabile pentru prestarea de servicii/livrari intracomunitare si vom face cateva precizari esentiale privind aspectele fiscale...
vezi AICI monografia << Monografii contabile sponsorizare 2025: spete utile
Sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii. Sponsorizarea se acorda de obicei in schimbul unor beneficii, cum ar fi promovarea imaginii sau a brandului sponsorului.Contractul de sponsorizare se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului,...
vezi AICI monografia << Monografie impozit chirii 2025: studii de caz utile
Inregistrarea corecta si completa a impozitului pe venituri din chirii este esentiala pentru asigurarea conformitatii cu legislatia fiscala in vigoare. In acest articol vom prezenta mai multe studii de caz cu monografii contabile pentru impozitul pe veniturile din chirii in 2025, oferindu-va detalii importante si despre modul in care se declara aceste venituri, dar si alte aspecte fiscal-contabile relevante.Impozit pe chirie - aspecte fiscale importanteIncepand cu 1 ianuarie 2024, venitul...
vezi AICI monografia << Monografie contabila investitii: aspecte fiscale si studii de caz
Investitiile reprezinta un element central in strategia de dezvoltare si crestere a oricarei entitati economice, fie ca este vorba despre extinderea capacitatilor de productie, achizitia de noi tehnologii sau diversificarea portofoliului de active. In acest articol vom prezenta diverse monografii contabile pentru investitii, evidentiind aspecte teoretice si practice ale contabilizarii diferitelor tipuri de investitii.Monografie vanzare investitie in curs si vanzare terenINTREBARE:X SRL (platitor...
vezi AICI monografia << Monografie contabila ochelari de vedere si obligatiile angajatorilor
Decontarea ochelarilor de vedere este un subiect de interes atat pentru angajatori, cat si pentru angajati, mai ales in contextul in care tot mai multe persoane isi desfasoara activitatea in fata calculatorului. Va prezentam in acest articol aspectele fiscale si contabile de care trebuie sa tina cont o societate pentru decontarea ochelarilor de vedere, inclusiv documentele justificative si inregistrarile contabile necesare pentru a asigura conformitatea cu reglementarile fiscale si contabile....
vezi AICI monografia <<