Temeiul legal al acordarii de imprumuturi in afara creditului bancar il reprezinta art. 2.158 alin. 2 din Codul civil care prevede ca atunci cand o persoana acorda un imprumut fara a o face cu titlu profesional, nu ii sunt aplicabile dispozitiile legale privind institutiile de credit si institutiile financiare nebancare.
In privinta legislatiei specifice, potrivit art. 5 alin. 1 din OUG 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului este interzis oricarei persoane fizice, juridice sau entitati fara personalitate juridica, ce nu este institutie de credit, sa se angajeze intr-o activitate de atragere de depozite sau de alte fonduri rambursabile de la public ori intr-o activitate de atragere si/sau gestionare de sume de bani provenite din contributiile membrilor unor grupuri de persoane constituite in vederea acumularii de fonduri colective si acordarii de credite/imprumuturi din fondurile astfel acumulate pentru achizitionarea de bunuri si/sau servicii de catre membrii acestora.
Intrebare: "O persoana fizica doreste sa imprumute o societate comerciala prin banca in lei, in baza unui contract de imprumut pe perioada nelimitata.
Conform legii, este necesar sa existe o afiliere (administrator, angajat, asociat etc.) intre persoana fizica care imprumuta si societate sau este de ajuns contractul de imprumut incheiat intre parti? Daca imprumuturile in lei de la persoana fizica prin banca catre societate au caracter repetitiv in decursul unei luni, in functie de necesitati, conform legii exista interdictii sau plafoane pentru imprumut de care sa se tina cont? Este nevoie si de declararea acestora catre BNR si care sunt limitele de sume in lei?"
Conform art. 3 alin. 1-2 din Legea 93/2009 privind institutiile financiare nebancare, BNR-ul este singura autoritate in masura sa decida daca activitatea desfasurata de o entitate este de natura activitatii de creditare cu titlu profesional, caz in care va avea in vedere aspecte precum:desfasurarea acestora ca activitati economice de sine statatoare, orientate spre obtinerea de venituri cu caracter regulat; existenta unor structuri interne specializate in domeniul creditarii care gestioneaza si analizeaza aceste activitati in mod distinct, pe baza unor reguli prestabilite si cu luarea in considerare a activitatilor de creditare la proiectarea bugetului societatii ori la efectuarea de previziuni referitoare la activitatea de ansamblu a societatii.
In acelasi sens este si punctul de vedere al BNR conform caruia operatiunea de imprumut cu caracter ocazional si care nu are ca sursa fonduri rambursabile atrase de la public poate fi realizata in mod liber, nefiind supusa reglementarilor speciale in materie de TVA.
De retinut! Cu alte cuvinte, o persoana fizica poate acorda un imprumut unei societati, chiar daca nu este afiliata, cata vreme activitatea are caracter ocazional, iar imprumutul nu este acordat din depozite atrase/fonduri rambursabile de la populatie/grupuri (deci imprumutul nu este dat cu caracter profesional).
Ce trebuie sa stiti despre dobanda
Dobanda poate fi perceputa in conformitate cu prevederile OG 13/2011 privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare pentru obligatii banesti, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale in domeniul bancar (rata dobanzii se stabileste prin contractul de imprumut sau, in absenta stipulatiei exprese a acestei rate in contract, la nivelul dobanzii legale determinata pe baza ratei dobanzii de referinta a BNR) dar nu este obligatorie.
Numai in cazul tranzactiilor efectuate intre persoane afiliate, ar trebui sa se perceapa o dobanda conform principiului valorii de piata.
Principiul valorii de piata pentru dobanda perceputa este aplicabil si in cazul societatii care primeste imprumuturile de la persoanele afiliate (persoana fizica asociata) deoarece in situatia in care acest principiu nu este respectat autoritatile fiscale vor putea ajusta suma cheltuielilor cu dobanda pe baza nivelului tendintei centrale a pietei.
Cu alte cuvinte, pentru societatea care primeste imprumuturile nu exista implicatii fiscale daca imprumutul ar fi acordat fara dobanda (nu exista cheltuieli cu dobanda). Implicatii ar putea interveni doar daca imprumutul ar fi acordat cu o dobanda peste nivelul pietei, caz in care organele fiscale vor putea ajusta, in sensul diminuarii, cheltuielile cu dobanzile.
In ceea ce priveste implicatiile fiscale ale incasarii dobanzilor de catre persoana fizica (afiliat sau nu) , potrivit prevederilor art. 91 lit. b) si ale pct. 22 din normele de aplicare a acestui articol, veniturile din dobanzi aferente imprumuturilor acordate sunt venituri din investitii.
Pentru aceste venituri se retine la sursa, de catre platitorul venitului (societatea imprumutata) impozit pe venitul din investitii in cota de 10%.
In situatia sumelor primite sub forma de dobanda pentru imprumuturile acordate pe baza contractelor civile, calculul impozitului datorat de catre platitorii de venit se efectueaza la momentul platii dobanzii.
Venituri din dobanzi - plata impozitului
Plata impozitului pentru veniturile din dobanzi se face lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare inregistrarii/rascumpararii, in cazul unor instrumente de economisire, respectiv la momentul platii dobanzii, pentru venituri de aceasta natura, pe baza contractelor civile. Impozitul datorat se plateste integral la bugetul de stat.
Impozitul pe dobanda se declara de cater societate prin declaratia 100.
Persoana fizica are obligatia depunerii declaratiei unice si a platii CASS numai daca realizeaza venituri prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c) - h), din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, si daca estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere al declaratiei.
Art. 155 alin. (1) lit. g):
“(1) Contribuabilii la sistemul de asigurari sociale de sanatate, prevazuti la art. 153 alin. (1) lit. a) - d), datoreaza, dupa caz, contributia de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile din Romania si din afara Romaniei, cu respectarea legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, pentru care exista obligatia declararii in Romania, realizate din urmatoarele categorii de venituri:
c) venituri din drepturi de proprietate intelectuale, definite conform art. 70;
d) venituri din asocierea cu o persoana juridica, contribuabil potrivit titlului II sau titlului III, pentru care sunt aplicabile prevederile art. 125;
e) venituri din cedarea folosintei bunurilor, definite conform art. 83;
f) venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, definite conform art. 103;
g) venituri din investitii, definite conform art. 91;
h) venituri din alte surse, definite conform art. 114.
i) indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, acordate in baza art. 2 alin. (1) lit. a) si b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, aferente concediilor medicale pentru codurile de indemnizatie 01, 07 si 10, prevazute in Ordinul ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 1.192/745/2020 pentru aprobarea modelului unic al certificatului de concediu medical si a instructiunilor privind utilizarea si modul de completare a certificatelor de concediu medical pe baza carora se acorda indemnizatii asiguratilor din sistemul asigurarilor sociale de sanatate si din sistemul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, cu modificarile si completarile ulterioare.”
Art. 170 din Codul fiscal:
“(2) Persoanele fizice care in anul fiscal pentru care se depune declaratia prevazuta la art. 122 au realizat venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c) - h), din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la o baza de calcul stabilita potrivit alin. (3), daca in anul de realizare a veniturilor valoarea cumulata a acestora este cel putin egala cu 6 salarii minime brute pe tara.
(3) Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c) - h) o reprezinta:
a) nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv si 12 salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
c) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara
(4) Incadrarea in plafonul anual de cel putin 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, se efectueaza prin cumularea veniturilor prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c) - h), dupa cum urmeaza:
a) venitul net din drepturi de proprietate intelectuala, stabilit dupa acordarea cotei de cheltuieli forfetare prevazute la art. 72 si 721, precum si venitul net din drepturi de proprietate intelectuala determinat potrivit prevederilor art. 73;
b) venitul net distribuit din asocieri cu persoane juridice, contribuabili potrivit prevederilor titlului II sau titlului III, determinat potrivit prevederilor art. 125 alin. (8) si (9);
c) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, stabilite potrivit art. 84 - 85;
d) venitul si/sau castigul/castigul net din investitii, stabilit conform dispozitiilor art. 94 - 97. In cazul veniturilor din dobanzi se iau in calcul sumele platite, diminuate cu impozitul retinut, iar in cazul veniturilor din dividende se iau in calcul dividendele platite, diminuate cu impozitul retinut, distribuite incepand cu anul 2018;
e) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, stabilite potrivit art. 104 - 106;
f) venitul brut, castigul si/sau venitul impozabil din alte surse, stabilit potrivit art. 114 - 116.”
In masura in care veniturile cumulate din sursele prevazute inclusiv cele din dobanzile obtinute de la societate nu depasesc valoarea a 6 salarii minime brute pe tara persoana fizica nu are obligatia depunerii declaratiei si platii CASS.
Raspuns oferit in luna februarie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.