Analizam in randurile urmatoare cazul unei societati care a achizitionat in data de 28.11.2018 un teren cu plata in rate (20 rate lunare), in valoare de 200.000 euro de la o persoana juridica. In contractul de vanzare cumparare este mentionat ca societatea devine proprietara acestuia la data semnarii contractului. A venit o factura la data de 30.11.2018 cu valoarea primei rate de 10.000 euro la care se adauga TVA in regim de taxare inversa la cursul BNR de la data emiterii facturii ( 30 ale lunii). Societatea vanzatoare nu a emis factura pentru valoarea terenului.
Vom afla de la expert daca este corecta aceasta abordare din punct de vedere contabil si fiscal. De asemenea, va prezentam mai jos si monografia contabila.
Iata raspunsul specialistului!
Atat din punct de vedere contabil, cat si din punct de vedere fiscal, vanzarea cu plata in rate este tratata ca o vanzare normala, care are ca moment de recunoastere a veniturilor/cheltuielilor si al tva-ului momentul predarii bunului catre cumparator.
Potrivit punctelor 440 si 441 din OMFP 1802/2014, predarea bunului catre cumparator este asimilata transferului de riscuri si beneficii, deci se vor recunoaste veniturile in totalitate,chiar daca vanzatorul va pastra titlul de proprietate asupra bunurilor pentru a se asigura ca va incasa suma care se datoreaza.
Conform art. 270 alin. (3) din Codul fiscal, din punct de vedere al tva predarea efectiva a bunurilor catre o alta persoana, ca urmare a unui contract care prevede ca plata se efectueaza in rate este considerata livrare de bunuri, cu exceptia contractelor de leasing.
In oglinda, in evidenta cumparatorului, va avea loc o achizitie de bunuri la data transferarii riscurilor si beneficiilor, operatiunea fiid taxabila din punct de vedere al tva.
Plata facturii se va face la datele scadente prevazute in contract.
Pana la data predarii bunului catre cumparator, se pot emite facturi de avans.
Daca factura de 10.000 euro reprezinta o factura de avans (nu ati receptionat terenul),inregistrati:
4093 = 404
4426 = 4427
Receptia terenului o inregistrati, in baza facturii emise pentru valoarea intreaga,cu regularizarea avansurilor anterioare:
2111 = 404 valoarea integrala a terenului
4093 = 404 valoarea cu minus a avansurilor anterioare
4426 = 4427
Deci tratamentul corect in speta data depinde de momentul transferarii riscurilor si beneficiilor. Daca receptionati terenul la finalul ratelor, atunci e corect sa primiti facturi de avans pentru fiecare rata.Daca receptionati de la inceput terenul, trebuie sa primiti factura pe intreaga valoare obligatoriu conform art. 331 din Codul fiscal.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Daniel Crevelescu – Economist.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia << Monografie contabila agricultura. Cultivarea cerealelor
Cultivarea cerealelor joaca un rol esential in agricultura, reprezentand o sursa importanta de hrana si materii prime la nivel global. De la grau si porumb, pana la orz si ovaz, aceste culturi sunt fundamentale atat pentru industria alimentara, cat si pentru productia de furaje sau alte produse derivate. In acest articol, vom analize aspecte contabile specifice acestei activitati si vom oferi exemplu de monografie contabile pentru cultivarea cerealelor in agricultura.Aspecte contabile pentru...
vezi AICI monografia <<