search
conta.ro cauta meniu
search

Despre venituri si pragul de rentabilitate al firmei. Ghidul contabilului consultant pentru afaceri (II)



Sunt multi intreprinzatori care vor sa-si construiasca o afacere durabila. Unii au cunostinte si experienta de business, inclusiv in domeniul finantelor firmei, altii insa nu au niciun fel de experienta. Dar isi doresc sa invete si sa inteleaga cum pot sa-si consolideze afacerea! Iar un contabil bun ii poate consilia si ii poate ajuta!

Orice afacere rezista pe piata daca are vanzari, profit si cash!>

Pentru a avea vanzari, intreprinzatorul trebuie sa-si promoveze si sa-si plaseze produsele si serviciile catre clientii tinta. Pentru ca aceste vanzari sa fie profitabile, trebuie ca veniturile realizate sa acopere integral si sa fie mai mari decat cheltuielile firmei. Evidenta veniturilor si a cheltuielilor firmei este tinuta de contabil, iar aceste informatii pot fi prelucrate si prezentate astfel incat sa ofere repere importante in luarea deciziilor de business.

In functie de specificul afacerii si de dependenta lor fata de dinamica vanzarilor, cheltuielile firmei se pot clasifica astfel:
-cheltuieli fixe, care raman constante indiferent de evolutia vanzarilor; de exemplu: cheltuielile cu chiria, cu energia si apa, cu telecomunicatiile, cu salariile, etc. -cheltuieli variabile, care variaza direct proportional cu dinamica activitatilor firmei si a vanzarilor, de exemplu: cheltuielile cu materiile prime, cu marfa, cu transportul etc.

Cheltuielile firmei sunt influentate de modul de organizare a activitatilor firmei, de cantitatea si de costul de achizitie al bunurilor si serviciilor consumate.

Veniturile firmei sunt influentate de cantitatea de produse si de servicii vandute clientilor, la diverse preturi de vanzare in functie de conditiile comerciale negociate (ex: discounturi acordate).

Pentru ca afacerea sa nu inregistreze pierderi, trebuie sa se determine si sa se realizeze lunar nivelul minim al veniturilor astfel incat sa se acopere integral toate cheltuielile firmei. Iar asta inseamna sa calculam veniturile la pragul de rentabilitate al firmei sau “punctul critic” de rentabilitate al firmei.

Veniturile la pragul de rentabilitate = = total costuri fixe / (100% - ponderea cheltuielilor variabile in venituri din vanzari)

Ponderea cheltuielilor variabile in venituri din vanzari = = total cheltuieli variabile / venituri din vanzari * 100

Avand aceasta informatie, oferita de contabil, intreprinzatorul are un reper important pentru stabilirea obiectivelor de vanzari si crearea premiselor de optimizare a profitabilitatii afacerii.

Exemplificare:
Venituri realizate din vanzari = 5.000 lei
Cheltuieli variabile = 4.000 lei si Cheltuieli fixe = 1.500 lei
Rezultat realizat = 5.000 – (4.000 + 1.500) = - 500 lei (pierdere)

Venituri minime ce trebuie realizate pentru ca firma sa nu aiba pierderi:
Venituri la prag de rentabilitate = 1.500 lei / (100% - 80%) = 7.500 lei

Venituri la prag rentabilitate = 7.500 lei
Cheltuieli variabile = 6.000 lei si Cheltuieli fixe = 1.500 lei
Rezultat realizat = 7.500 – (6.000 + 1.500) = 0 (nu este profit, dar nici pierdere!)

Concluzie: intreprinzatorul trebuie sa-si stabileasca o structura a vanzarilor de produse catre clienti astfel incat sa vanda de minim 7.500 lei, pentru aceeasi structura a costurilor fixe si variabile ale firmei!

Esential pentru contabili - Monografii contabile complete



Noutati contabile 1740434400
Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici