Ministerul de resort sfidează patronatele de profil
FORT acuză MT de interese
Transportatorii avertizează că "trag pe dreapta"
Dacă proiectul de ordonanță pentru modificarea Legii Transporturilor va fi promovat fără a se ține seama de elementele înaintate de transportatori, ministerul de resort nu-și va găsi cel mai bun prieten în rândul patronatelor de profil. Deja Federația Operatorilor Români de Transport a blocat intrarea proiectului în Comisia de Dialog Social, acesta solicitând introducerea în ordonanță a unor puncte legislative precum înființarea Controlului Unic și a Curții Arbitrare în Transporturi. Aceste două elemente au fost inițial agreate de Ministerul Transporturilor, însă cu ocazia recentelor runde de întâlniri între cele două părți, FORT a constatat că autoritățile nu intenționează să dea curs solicitărilor patronatului. Potrivit Federației, revizuirea legii împreună cu solicitările transportatorilor sunt atât de importante pentru sectorul de profil, încât aceștia au avertizat că, în cazul unui aviz negativ, "tot ce înseamnă operator privat de transport de marfă și călători va trage pe dreapta".
Un singur organism de control
În ciuda faptului că proiectul inițial, elaborat de patronate în luna iunie, cuprinde elementele amintite mai sus, în proiectul prezentat acum două zile de minister, "ambiguitatea era omniprezentă, iar cele ce fuseseră acceptate cu două luni în urmă dispăruseră cu desăvârșire", ne-a spus Augustin Hagiu, președintele FORT. "Noi am propus înființarea unei singure entități de control, instituție cu caracter independent care să trăiască din două surse - autofinanțare și o parte buget de stat. În acest fel am scăpa de suprapunerile de sarcini de care se împiedică cele 4 instituții de control existente în momentul de față. Avem de trei ori mai mulți controlori de trafic decât media europeană. Am adus chiar specialiști din Anglia care au prezentat beneficiile unui astfel de organism, dar se pare că ministerul are tot interesul să nu introducă acest sistem în lege. Ministerul vrea să țină banii la el, chiar și banii negri rezultați din controale. În minister, banii negri capătă culoare", a adăugat Hagiu.
În ceea ce privește înființarea Curții Arbitrare de Transport, acesta indică măsura drept vitală, "dat fiind că în transporturi este nevoie de un legiuitor de specialitate".
Hagiu: Le recomandăm celor din minister să nu se joace
Luând act de proiectul de ordonanță pentru modificarea Legii Transporturilor ce urma să fie promovat de către Ministerul Transporturilor săptămâna aceasta și văzând lipsa de coerență și de eficiență a acestui proiect, FORT a blocat intrarea proiectului în Comisia de Dialog Social, potrivit unui comunicat al Federației. În urma discuțiilor de acum două zile, "FORT face publică concluzia la care a ajuns, și anume aceea că atât timp cât ministerul, prin toate componentele sale, nu reușește să-și mobilizeze forțele pentru realizarea unui studiu elaborat cu privire la parcul auto național de transport, tipul, categoria și vechimea vehiculelor, numărul societăților de transport, tipul serviciilor prestate, starea tehnică a vehiculelor, prețurile minimale și maximale ale serviciilor de transport, starea infrastructurii rutiere, costurile reale suportate de piața transporturilor și calitatea pregătirii profesionale a persoanelor implicate în activitatea de transport, nu putem construi baza de date ce constituie fundația realizării unei legislații ancorate în realitatea zilelor noastre", se mai arată în materialul transportatorilor. "În cazul în care mult trâmbițata voință politică impune o ordonanță de modificare a Legii, haotică, cum se pare că o va face, Federația Operatorilor Români de Transport împreună cu alte patronate reprezentative și pentru sectorul transporturilor de persoane vor desfășura ample măsuri de protest, mergând până la oprirea totală a activității. Le recomandăm celor din minister să nu se joace", a încheiat Hagiu.