Daca sunteti antreprenor si inchiriati un spatiu pentru desfasurarea activitatii firmei, cu siguranta v-ati intrebat cum se calculeaza si se plateste impozitul pe chirie. Este important sa stiti exact ce sume trebuie sa platiti si cum sa le raportati corect autoritatilor fiscale.
Intrebare: "Avem un contract de inchiriere cu o persoana fizica. Cum se calculeaza si se plateste impozitul pe chirie? Se aplica la valoarea chiriei sau la chirie plus utilitatile achitate de noi?"
Raspuns:
Recuperarea cheltuielilor cu utilitatile efectuate de proprietar de la chiriasi nu vor fi incluse in venitul brut din cedarea folosintei bunurilor obtinut de proprietarul persoana fizica, daca in contractele de inchiriere incheiate se prevede ca utilitatile aferente spatiilor inchiriate sunt in sarcina chiriasilor, care sunt datori sa restituie proprietarului fix contravaloarea utilitatilor consumate de acestia in legatura cu folosinta spatiilor. Se va intocmi o dispozitie de plata pentru suma respectiva si se vor anexa copii dupa facturile platite reprezentand contravaloarea facturilor de utlitati ce vin pe numele proprietarului.
Din 2024 sunt valabile urmatoarele:
- In cazul veniturilor provenite din cedarea folosintei bunurilor, venitul net anual se determina prin deducerea cheltuielilor de la venitul brut. Cheltuielile sunt calculate aplicand o cota de 20% asupra venitului brut.
- Veniturile din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, sunt impozitate prin retinere la sursa. Impozitul retinut la sursa este considerat final.
Persoanele fizice care obtin venituri din aceasta categorie se incadreaza in categoria persoanelor obligate la plata contributiei sociale de sanatate CASS, daca valoarea venitului net/normei de venit estimate (cumulat si cu alte venituri obtinute de contribuabil), depaseste plafonul anual de 6/12/24 salarii minime brute pe tara.
Declarare impozit chirii. D205
Intrebare: "Firma are un spatiu inchiriat unde isi desfasoara activitatea curenta. Intrebarea este la ce rand din declaratia 205 se evidentiaza impozitul retinut pentru folosirea bunurilor (chirii)?"
Raspuns:
Formularul 205 (actualizat recent prin Ordinul ANAF nr. 102/2025) se depune pentru declararea pe fiecare beneficiar de venit:
-a impozitului retinut la sursa, pentru mai multe tipuri de venit, inclusiv venitul din cedarea folosintei bunurilor cu regim de retinere la sursa a impozitului;
-a castigurilor/pierderilor realizate din transferul aurului de investitii,
-a veniturilor din cedarea folosintei bunurilor platite exclusiv in natura, precum si a sumelor reprezentand garantie utilizata pentru plata chiriei stabilita prin contract, incepand cu 1 ianuarie 2024.
Avand in vedere ca impozitul retinut la sursa de catre persoana juridica in cazul veniturilor din chirii primite de o persoana fizica, se face prin declararea in formularul D100 completat la rd. 28--Impozit pe ven. din cedarea folosintei bunurilor, altele decat cele din arendarea bunurilor agricole si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate pers.,in corespondenta societatea va depune, pana la data de 28 februarie a anului urmator celui in care a platit chiriile, respectiv 28 februarie 2025, formularul D205 cu chiria platita si impozitul retinut pentru fiecare proprietar.
Asadar, in D100 se completeaza intreaga suma pe CIF platitorului de venit, iar in
D205 se individualizeaza sumele retinute si platite pe fiecare beneficiar de venit (proprietar).
In alta ordine de idei, este necesar sa asteptam si postarea formularului oficial in format pdf inteligent actualizat recent prin Ordinul ANAF nr. 102/2025, deoarece ultima varianta disponibila pe ANAF nu include acest formular.
Raspunsuri oferite in luna februarie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia << Monografie contabila agricultura. Cultivarea cerealelor
Cultivarea cerealelor joaca un rol esential in agricultura, reprezentand o sursa importanta de hrana si materii prime la nivel global. De la grau si porumb, pana la orz si ovaz, aceste culturi sunt fundamentale atat pentru industria alimentara, cat si pentru productia de furaje sau alte produse derivate. In acest articol, vom analize aspecte contabile specifice acestei activitati si vom oferi exemplu de monografie contabile pentru cultivarea cerealelor in agricultura.Aspecte contabile pentru...
vezi AICI monografia <<