Prin intrarea in vigoare a
OUG 8/2014, au fost aduse mai multe modificari in Codul fiscal si in continutul Codului de procedura fiscala. Se reduc astfel dobanzile de intarziere, TVA-ul aprobat la rambursare fara control de fond se majoreaza, iar abrogarea unui alineat face ca certificarea declaratiilor fiscale sa devina optionala.
Consultantul fiscal Adrian Benta a explicat pentru HotNews.ro care sunt cele mai importante modificari aduse de noul act normativ.
Sunt scutite de plata impozitului pe profit veniturile din cesiunea participatiilor la societati afiliate situate atat in Romania, cat si in alte state cu care exista, cu mentiunea adaugata ca nu se aplica scutirea daca nu exista semnata Conventie de evitare a dublei impuneri intre Romania si statele respective.
Referitor la TVA, ca urmare a modificarii Directiviei nr. 112/2006 privind regimul comun al TVA, e prevazuta
obligatia persoanelor impozabile din afara Comunitatii, ce desfasoara servicii electronice in Comunitate, sa se inregistreze in scopuri de TVA intr-unul din statele comunitare.
In ce priveste
certificarea declaratiilor fiscale, consultantul fiscal noteaza ca prin OUG 8/2014 se abroga alineatul (5) art. 83 din Codul de procedura fiscala, fiind astfel eliminata obligatia certificarii declaratiilor anuale de catre un consultant fiscal.
Astfel, contribuabilii au posibilitatea de a
opta pentru certificarea declaratiilor depuse la autoritatile fiscale, inclusiv a declaratiilor rectificative. Certificarea nu este obligatorie, este facultativa in functie de decizia contribuabilului, mentioneaza Benta.
Certificarea declaratiilor fiscale de catre contribuabili reprezinta un criteriu de evaluare in analiza de risc fiscal, cand se va efectua selectia contribuabililor supusi inspectiei fiscale.
Se modifica si art. 49 din Codul de procedura fiscala, articol care enumera mijloacele de proba folosite de ANAF. Astfel,
autoritatile fiscale pot utiliza ca mijloace de proba orice element ce dovedeste constatarea unei stari fiscale, inclusiv datele stocate pe servere, mediu on-line, insa pot fi utilizate si inregistrari audio-video.
De asemenea, se reduc dobanzile de intarziere la nivelul de 0,3% pentru fiecare zi de intarziere de la nivelul de 0,4%. Daca un contribuabil a achitat impozite si taxe in baza unui act administrativ fiscal, iar ulterior s-a demonstrat ca actul administrativ fiscal a fost eronat si s-a anulat, atunci contribuabilul are dreptul la dobanzi de intarziere de la data platii sumelor solicitate prin actul administrativ fiscal si pana la data restituirii sau compensarii sumelor, detaliaza consultantul fiscal Benta.
In plus, urmeaza sa se aplice o noua procedura de poprire a conturilor bancare. Astfel, poprirea conturilor bancare nu se mai poate face decat dupa 30 de zile de la emiterea somatiei. In practica, situatia este inversa in marea majoritate a cazurilor, intai se blocheaza conturile si apoi se emit somatiile.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia << Monografie contabila agricultura. Cultivarea cerealelor
Cultivarea cerealelor joaca un rol esential in agricultura, reprezentand o sursa importanta de hrana si materii prime la nivel global. De la grau si porumb, pana la orz si ovaz, aceste culturi sunt fundamentale atat pentru industria alimentara, cat si pentru productia de furaje sau alte produse derivate. In acest articol, vom analize aspecte contabile specifice acestei activitati si vom oferi exemplu de monografie contabile pentru cultivarea cerealelor in agricultura.Aspecte contabile pentru...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete cadou si aspecte fiscale importante
Tichetele cadou reprezinta un beneficiu salarial oferit de angajatori salariatilor, ca forma de recompensa sau stimulare. Pe langa avantajele pentru angajat, care primeste un supliment financiar neimpozabil in anumite limite, tichetele cadou ofera beneficii si pentru angajator, intrucat acestea pot fi scutite de taxe, in anumite conditii, conform legislatiei fiscale din Romania. Ele trebuie inregistrate corect in contabilitate avand in vedere tratamentele diferite in functie de destinatia lor....
vezi AICI monografia << Monografie contabila brutarie/panificatie
Brutariile si companiile din domeniul panificatiei au nevoie de o evidenta contabila precisa pentru a urmari costurile de productie, stocurile de materii prime, vanzarile si alte cheltuieli operationale specifice acestui sector. Activitatea unei brutarii este o activitate de productie si trebuie organizata, din punctul de vedere al monografiei contabile, ca pentru acest tip de activitate (productie). Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale si contabile esentiale pentru acest tip de...
vezi AICI monografia << Monografie prestari servicii intracomunitare
Prestarea de servicii si livrarile intracomunitare reprezinta furnizarea de servicii/ livrarea de bunuri intre doua firme sau persoane impozabile din state membre ale Uniunii Europene. Exista anumite facilitati fiscale pentru acest tip de activitate si diverse inregistrari contabile specifice. Vom prezenta in acest articol cateva studii de caz reale ce contin monografii contabile pentru prestarea de servicii/livrari intracomunitare si vom face cateva precizari esentiale privind aspectele fiscale...
vezi AICI monografia << Monografii contabile sponsorizare 2025: spete utile
Sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii. Sponsorizarea se acorda de obicei in schimbul unor beneficii, cum ar fi promovarea imaginii sau a brandului sponsorului.Contractul de sponsorizare se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului,...
vezi AICI monografia << Monografie impozit chirii 2025: studii de caz utile
Inregistrarea corecta si completa a impozitului pe venituri din chirii este esentiala pentru asigurarea conformitatii cu legislatia fiscala in vigoare. In acest articol vom prezenta mai multe studii de caz cu monografii contabile pentru impozitul pe veniturile din chirii in 2025, oferindu-va detalii importante si despre modul in care se declara aceste venituri, dar si alte aspecte fiscal-contabile relevante.Impozit pe chirie - aspecte fiscale importanteIncepand cu 1 ianuarie 2024, venitul...
vezi AICI monografia << Monografie contabila investitii: aspecte fiscale si studii de caz
Investitiile reprezinta un element central in strategia de dezvoltare si crestere a oricarei entitati economice, fie ca este vorba despre extinderea capacitatilor de productie, achizitia de noi tehnologii sau diversificarea portofoliului de active. In acest articol vom prezenta diverse monografii contabile pentru investitii, evidentiind aspecte teoretice si practice ale contabilizarii diferitelor tipuri de investitii.Monografie vanzare investitie in curs si vanzare terenINTREBARE:X SRL (platitor...
vezi AICI monografia << Monografie contabila ochelari de vedere si obligatiile angajatorilor
Decontarea ochelarilor de vedere este un subiect de interes atat pentru angajatori, cat si pentru angajati, mai ales in contextul in care tot mai multe persoane isi desfasoara activitatea in fata calculatorului. Va prezentam in acest articol aspectele fiscale si contabile de care trebuie sa tina cont o societate pentru decontarea ochelarilor de vedere, inclusiv documentele justificative si inregistrarile contabile necesare pentru a asigura conformitatea cu reglementarile fiscale si contabile....
vezi AICI monografia <<