search
conta.ro cauta meniu
search

Procesul insolvabilizrii a fost nlesnit organelor fiscale abilitate

Ordinul M.F.P. nr. 1.186 din 11 Iulie 2006 stipulează că organele fiscale pot formula solicitări de inițiere a procedurii de insolvabilizare a marilor debitori la bugetul de stat.

Organele fiscale devin solicitanți ai insolvabilizării

Conform Ordinului cu nr. 1.186 din 11 Iulie 2006 al Ministerului Finanțelor Publice (M.F.P. - http://www.avocat.asanache.go.ro/legi/comercial/lichidare%20voluntara.pdf#search=%22procedura%20reorganizare%20judiciara%20faliment%22), organele fiscale abilitate vor putea solicita inițierea procedurii de insolvabilizare a entităților economice datornice la bugetul de stat.

Formele de insolvabilizare posibile

A) Voluntară

Circumstanțe

În cazul în care posibilitățile de restructurare a entității economice falimentare în cauză au fost epuizate, acționarii pot opta pentru această formă de insolvabilizare pentru a nu-și vedea acțiunile devalorizate prea mult; respectiva metodă de insolvabilizare se poate desfășura conform prevederilor Legii nr. 31/1990 republicată în 2002 cu modificările și completările Legii nr. 137/2002 și ale Ordonanței de Urgență a Guvernului României (O.U.G.) nr. 88/1997, modificată și aprobată prin Hotărîrea Guvernului României (H.G.) nr. 577/2002, la rîndu-i.

Legea nr. 31/1990, Titlul VI, Capitolul 4

Art. 224

  • Societățile în nume colectiv sau cu răspundere limitată se dizolvă prin falimentul, incapacitatea, excluderea, retragerea sau decesul unuia dintre asociați, când, datorită acestor cauze, numărul asociaților s-a redus la unul singur.
  • Se exceptează cazul când în actul constitutiv există clauză de continuare cu moștenitorii sau când asociatul rămas hotărăște continuarea existenței societății sub forma societății cu răspundere limitată cu asociat unic.
  • Dispozițiile alineatelor precedente se aplică și societăților în comandită simplă sau în comandită pe acțiuni, dacă acele cauze privesc pe singurul asociat comanditat sau comanditar.

Legea nr. 137/2002, Capitolul VI

Art. 31
(1) Instituția publică implicată va solicita consiliului de administrație sau administratorilor convocarea adunării generale a acționarilor din societățile comerciale cu capital majoritar de stat, care se vă întruni în termen de 5 zile de la data solicitării pentru a decide asupra fuziunii, divizării ori dizolvării și lichidării.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 117 din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările ulterioare, convocarea va fi publicată într-un cotidian național de largă difuzare și in unul dintre ziarele de largă răspândire din localitatea in care se afIă sediul societății comerciale, cu cel puțin 3 zile înainte de data întrunirii adunării generale a acționarilor.

Art. 32
(1) În termen de 10 zile de la data la care adunarea generală a acționarilor a aprobat fuziunea sau divizarea societății comerciale consiliul de administrație va definitiva documentele necesare.
(2) Hotărârea adunării generale a acționarilor privind fuziunea sau divizarea societății comerciale poate fi atacată in termen de. 5 zile de la data publicării.
(3) Proiectul de fuziune sau de divizare întocmit în forma prevăzută de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările ulterioare, se depune în termen de 3 zile la oficiul registrului comerțului de către administratorul societății comerciale.
(4) Creditorii societății comerciale care fuzionează sau se divide, care au o creanță anterioară publicării proiectului de fuziune sau de divizare, pot face opoziție în termen de 5 zile de la data publicării hotărârii adunării generale a acționarilor privind fuziunea sau divizarea.
(5) Opoziția formulată in condițiile alin. (4) se judecă cu celeritate de către instanța judecătorească competentă.

Art. 33
(1) La data adoptării hotărârii de dizolvare și lichidare adunarea generală a acționarilor va dispune încetarea mandatului consiliului de administrație al societății comerciale și va desemna un administrator unic al acesteia până la numirea lichidatorului sau a agentului de privatizare.
(2) Hotărârea adunării generale a acționarilor privind dizolvarea și lichidarea societății comerciale poate fi atacată in termen de 5 zile de la data publicării.

Art. 34
(1) În termen de două zile de la data publicării hotărârii de dizolvare/lichidare administratorul unic desemnat notifică prin curier poștal rapid cu confirmare de primire creditorii cunoscuți ai societății comerciale și publică un anunț informativ într-un cotidian național de largă difuzare, precum și prin mijloace electronice. În notificare și în anunț se precizează valoarea totală a datorlilor societății comerciale, astfel cum rezultă din evidențele financiar-contabile, creanțele care se compensează total sau parțial cu debite ale creditorului față de societatea comercială, ordinea de preferință a creanțelor, precum și termenul limită în care creditorii își pot manifesta intenția valorificării creanțelor prin depunerea unei declarații de creanță. Termenul de depunere a declarațiilor de creanță nu va putea depăși 20 de zile de la data publicării anuntului informativ.
(2) Dreptul de a contesta existența sau întinderea unei creanțe ori rangul acesteia în ordinea de preferință se stinge în termen de 20 de zile de la data publicării anunțului informativ.
(3) Contestațiile creditorilor introduse la instantele de judecată competente, în condițiile alin. (2), nu suspendă derularea procedurilor de lichidare a societății comerciale.

Art. 35
(1) La data depunerii hotărârii de dizolvare la oficiul registrului comerțului se suspendă judecarea tuturor acțiunilor în pretenții judiciare sau extrajudiciare îndreptate împotriva societății comerciaie, termenele de prescriptie a acțiunilor de realizare a creantelor apartinând creditorilor acesteia, precum și orice procedură de executare silită pornită împotriva ei.
(2) Adunarea generală a acționarilor poate dispune încetarea -măsurii de lichidare voluntară în cazul în care se înregistrează o scrisoare de intenție prin care se solicită cumpărarea pachetului majoritar de acțiuni. În aceste condiții modalitatea și termenul de achitare a creanțelor se vor stabili prin contractul de vânzare-cumpărare de acțiuni. La data la care adunarea generală a acționarilor hotărăște încetarea procedurii de lichidare voluntară societatea comercială intră în procedură de administrare specială potrivit art. 16.

Art. 36
(1) Lichidatorul are obligația ca, în cel mult 10 zile de la data intrării în funcție, să întocmească tabelul de creanțe, care va fi depus la sedlul societății comerciale pentru a putea fi consultat de către creditori.
(2) Dreptul de a contesta existența sau întinderea unei creanțe ori rangul acesteia în ordinea de preferință se stinge în termen de 15 zile de la data comunicării acestora în scris de către lichidator.

Art. 37
(1) Vânzarea bunurilor se face pe bază de licitație cu strigare, licitație în plic sigilat ori prin negociere, în condițiile prevăzute în normele metodologice emise în aplicarea prezentei legi.
(2) Contractul de vănzare a bunului adjudecat se încheie sub sanctiunea nulitătii, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la data adjudecării licitației. Lichidatorul poate prelungi acest termen cu cel mult 5 zile lucrătoare.

Art. 38
(1) Pentru acoperirea pasivului social lichidatorul va efectua plăți in contul creanțelor creditorilor, indiferent dacă acestea sunt ajunse sau nu la scadență, din sumele obținute în urma vânzării bunurilor mobile și imobile ale societății comerciale și a valorificării creanțelor față de terți, în următoarea ordine de preferință:
a) pentru acoperirea cheltuielilor aferente vânzării sau îndeplinirii procedurii de lichidare;
b) pentru achitarea salariilor pe cel mult 6 luni anterioare depunerii la oficiul registrului comerțului a hotărârii adunării generale a acționarilor de dizolvare/lichidare;
c) pentru realizarea creanțelor creditorilor în favoarea cărora societatea comercială a constituit un drept de garanție reală mobiliară sau de ipotecă asupra bunurilor sale mobile ori imobile din sumele obținute prin vânzarea acestor bunuri; aceste prevederi se aplică și în ceea ce privește privilegiile speciale;
d) în contul creanțelor statului sau ale autorităților administrației publice locale, provenite din impozite, taxe și alte obligații fiscale stabilite conform legii, din contribuții la bugetul asigurărilor sociale de stat, precum și la fondurile speciale;
e) în contul creantelor statului, provenite din sumele plătite de Ministerul Finantelor Publice pentru garanțiile la credite interne și externe executate, precum și pentru credite externe contractate direct de către stat, din care s-au făcut sub împrumuturi;
f) în contul creanțelor rezultând din împrumuturi acordate de stat, inclusiv în contul creanțelor rezultate din împrumuturile acordate pentru plata gazelor și energiei electrice conform reglementărilor în vigoare la data acordării împrumutului, precum și din creditele acordate societății comerciale de către un asociat sau acționar care reprezintă statul, inclusiv cele izvorâte din acte cu titlu gratuit făcute de acesta;
g)în contul creditorilor chirografari;
h)în contul actionarilor.
(2) Nici o distribuire de sume cMre creditori nu se va putea face mai înainte de rămânerea definitivă a hotărârilor prin care s-au soluționat cererile formulate în conformitate cu art. 36 alin. (2) ori de la soluționarea recursului la acestea.

 

 

Hotărîrea Guvernului nr. 577/2002

Dispoziții speciale privind dizolvarea și lichidarea societăților comerciale
Art. 150 - În situația în care adunarea generală a acționarilor hotărăște dizolvarea și lichidarea societății comerciale, consiliul de administrație se desființează și se numește administrator unic.
Art. 151 – Hotărârea adunării generale a acționarilor privind dizolvarea și lichidarea societății comerciale se va publica în conformitate cu art. 78 și 149.
Art. 152 - Declarațiile de creanțe, transmise prin fax sau prin poșta electronică în termen de 20 de zile de la data publicării anunțului informativ, vor fi luate în considerare cu condiția ca originalul să fie transmis societății comerciale în cel mult 5 zile de la expirarea termenului sus-menționat, dată la care registrul creditorilor asociați devine definitiv.

Durate medii monitorizate

Durata medie pentru o insolvabilizare voluntară este de cca 3 ani (35 de luni); aceasta a fost determinată în baza monitorizărilor întreprinse în domeniu de către Autoritatea pentru Privatizare și Administrare a Proprietăților Statului (A.P.A.P.S.). Uneori, durata maximă pentru acest tip de insolvabilizare se poate prelungi pînă la 5 ani (70 de luni), în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990, care a fost republicată în Monitorul Oficial. Așadar, durata medie de vînzare a bunurilor / activelor este de doar 14 luni, iar celelalte 21 devin consacrate.

Legea nr. 31/1990, Titlul VI, Capitolul I

Art. 255

  • După aprobarea socotelilor și terminarea repartiției, registrele și actele societății în nume colectiv, în comandită simplă sau cu răspundere limitată, ce nu vor fi necesare vreunuia dintre asociați, se vor depune la asociatul desemnat demajoritate.
  • În societățile pe acțiuni și în comandită pe acțiuni, acestea vor fi depuse la Registrul comerțului, unde orice parte interesată va putea lua cunoștință de ele, cu autorizația instanței.
  • Registrele tuturor societăților vor fi păstrate timp de 5 ani.

 

Factorii cauzatori de prelungiri

Factorii cauzatori de prelungiri ai insolvabilizărilor și lichidărilor entităților comerciale în România au fost identificați în număr de patru pînă în prezent, respectiv:

  • rezolvarea litigiilor aflate pe rol, în care entitatea comercială în proces de insolvabilizare se găsește ca pîrîtă sau reclamantă;
  • constituirea fondului arhivistic, a arhivării și predării arhivei către instituțiile abilitate;
  • eliberarea certificatelor către creditorii nesatisfăcuți de insolvabilizarea entității comerciale în cauză în vederea deducerii fiscale a creanțelor;
  • publicarea bilanțului final de lichidare în Monitorul Oficial și eliberarea certificatului de radiere de către Oficiul Registrului Comerțului (R.C.).

 

Statul finanțează

În conformitate cu prevederile legii nr. 137/2002, art. 51, lit. d, A.P.A.P.S. finanțează costurile de insolvabilizare - lichidare voluntară a entităților comerciale cu capital majoritar de stat. În acest sens, bugetul A.P.A.P.S. de susținere a procesului a fost recuperat în proporție de 94%, iar restul, în conformitate cu prevederile legii 58 / 1991, în proporție de doar 65%.

Legea nr. 137/2002

Art. 51  Cheltuielile instituțiilor publice implicate includ următoarele:
d) costurile implicate de dizolvarea voluntară și lichidarea societăților comerciale;

 

 

B.) Judiciară

Circumstanțe

Această a doua procedură se întreprinde exclusiv în interesul creditorilor și, desigur, se pune în aplicare la solicitarea acestora sau a debitorilor, în conformitate cu stipulările Legii nr. 64/1995, modificată prin O.U.G. 38 / 2002. Procedura se poate desfășura numai sub tutela instanțelor judecătorești abilitate, respectiv sub cea a tribunalului sindic, acesta fiind controlat de către: Adunarea și Comitetul Creditorilor, și chiar de către acționari, care învestesc un lichidator prin judecătorul sindical, cu aprobarea creditorilor, bineînțeles.

Legea nr. 64/1995
Capitolul 2 - Organele care aplică procedura reoganizării și lichidării judiciare
Art. 5

  • Organele care aplică procedura sunt: instanțele judecătorești, judecătorul-sindic, administratorul, lichidatorul, adunarea creditorilor și comitetul creditorilor.
  • Tribunalul și judecătorul-sindic au îndatorirea să asigure efectuarea cu celeritate a actelor și operațiunilor prevăzute de prezenta lege, precum și realizarea în condițiile legii a drepturilor și obligațiilor participanților la aceste acte și operațiuni.

Secțiunea 1 - Instanțele judecătorești
Art. 6
Toate procedurile prevăzute de prezenta lege, cu excepția recursului prevăzut la art. 7, sunt de competența exclusivă a tribunalului în jurisdicția căruia se află sediul debitorului, care figurează în registrul comerțului, și sunt exercitate de un judecător-sindic desemnat de către președintele tribunalului, în condițiile art. 8.
Art. 7

  • Curtea de apel va fi instanța de recurs, pentru hotărârile date de judecătorul-sindic, în baza art. 10.
  • Recursul va fi judecat în termen de 30 de zile de la înregistrarea dosarului la curtea de apel, citarea părților urmând a fi făcută prin publicitate, în condițiile Art. 95 din Codul de procedură civilă.
  • Prin derogare de la art. 300 alin. 3 și 4 din Codul de procedura civilă, hotărârile judecătorului-sindic, cu excepția celei de respingere a contestației debitorului - facută în temeiul art. 31 alin. (5) -, nu vor putea fi suspendate de instanța de recurs.

Secțiunea a 2-a -- Judecătorul-sindic
Art. 8
Judecătorul-sindic este nominalizat, în fiecare caz, de președintele tribunalului, dintre judecătorii desemnați ca judecători-sindici, în temeiul art. 12 alin. 3 din Legea nr. 92/1992) pentru organizarea judecătorească, republicată, cu modificările ulterioare.
Art. 9
În îndeplinirea îndatoririlor sale judecătorul-sindic va putea desemna, prin încheiere, persoane de specialitate, stabilindu-le și retribuția. Retribuțiile vor fi plătite în conformitate cu art. 4.

 

Art. 10
Principalele atribuții ale judecătorului-sindic, în cadrul prezentei legi, sunt:
a) darea hotărârii de deschidere a procedurii;
b) judecarea contestației debitorului împotriva cererii introductive a creditorilor pentru începerea procedurii;
c) desemnarea, prin hotărâre, a administratorului sau a lichidatorului, stabilirea atribuțiilor acestora, controlul asupra activității lor și, dacă este cazul, înlocuirea lor;
d) judecarea cererilor de a se ridica debitorului dreptul de a-și mai conduce activitatea;
e) judecarea acțiunilor introduse de administrator sau de lichidator pentru anularea unor transferuri cu caracter patrimonial, anterioare cererii introductive;
f) judecarea contestațiilor debitorului ori ale creditorilor împotriva măsurilor luate de administrator sau de lichidator;
g) confirmarea planului de reorganizare sau, după caz, de lichidare, după votarea lui de către creditori;
h) hotărârea de a se continua activitatea debitorului, în caz de reorganizare;
i) soluționarea obiecțiilor la rapoartele semestriale și la cel final ale administratorului sau ale lichidatorului;
j) darea hotărârii de închidere a procedurii.
Art. 11
Hotărârile judecătorului-sindic sunt definitive și executorii, și vor cuprinde, prin derogare de la art. 261 alin. 4 din Codul de procedura civilă, și motivarea. În condițiile legii, ele vor putea fi atacate cu recurs.
Art. 12
În orice stadiu al procedurii, tribunalul poate înlocui pe un judecător-sindic cu altul, prin încheiere motivată, dată în Camera de consiliu.
Secțiunea a 3-a - Adunarea creditorilor. Comitetul creditorilor
Art. 13

  • Creditorii cunoscuți vor fi convocați de către administrator sau de lichidator ori de câte ori va fi necesar; adunarea creditorilor va fi convocată însă și la cererea creditorilor deținând creanțe în valoare de cel puțin 50% din valoarea totală a acestora. La prima ședință ei vor fi convocați de judecătorul-sindic, în condițiile prevăzute la art. 33.
  • La ședințele adunării creditorilor vor participa debitorul și 2 delegați ai salariaților acestuia, votând pentru creanțele reprezentând salariile și alte drepturi bănești.
  • De asemenea, la adunarea creditorilor va putea participa un reprezentant al camerei de comerț și industrie teritoriale.
  • Prima ședință a adunării creditorilor va fi prezidată de judecătorul-sindic, iar celelalte, de către administrator sau lichidator.

Art. 14

  • În cadrul ședințelor adunării creditorilor aceștia vor avea dreptul să analizeze situația debitorului, măsurile luate de administrator sau de lichidator și efectele acestora și să propună, motivat, și alte măsuri.
  • Planul de reorganizare sau de lichidare va fi supus votului adunării creditorilor, în condițiile stabilite la art. 67.

Art. 15

  • În cadrul primei ședințe adunarea creditorilor va alege, cu majoritate simplă, un comitet format din 3-5 creditori dintre cei cu creanțe garantate și cei chirografari, care se vor fi oferit voluntar. Dacă nu se va obține această majoritate, comitetul va fi desemnat de judecătorul-sindic.
  • În cursul activității sale, judecătorul-sindic va putea cere asistență comitetului creditorilor sau a unui delegat al acestuia.

Art. 16

  • Comitetul creditorilor face parte dintre cei îndreptățiți ca, atunci când nu a fost propus de debitor sau nu a fost confirmat un plan de reorganizare, să ceară judecătorului-sindic să ridice debitorului dreptul de a-și mai conduce activitatea.
  • Comitetul creditorilor poate fi autorizat de judecătorul-sindic să introducă acțiuni pentru anularea unor transferuri cu caracter patrimonial - făcute de debitor în frauda creditorilor -, atunci când astfel de acțiuni nu au fost introduse de administrator sau de lichidator.

 

Duratele medii monitorizate

A.P.A.P.S. nu poate influența durata etapelor procedurale deși unele se desfășoară pe o perioadă peste medie.

 

Notă: Textele integrale ale Legilor anterior menționate le puteți consulta la:

http://www.leru.ro/LEG%20PRL%2031%201990%201_main.html

http://www.minind.ro/opspi/rom/legis/l64_95.htm

http://www.mincom.ro/opspi/rom/legis/l137_2002.htm

http://www.minind.ro/opspi/rom/legis/hg577_2002.htm

Esential pentru contabili - Monografii contabile complete



Noutati contabile 1740434400
Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici