Postat 15 March 2009 - 11:18 AM
Buna,
Nu stiu sa-ti raspund exact la problema cu intabularea, dar pot sa-ti spun ca la Registrul Comertului, cand mi-am refacut actele pentru PFA conform OUG 44/2008, pe care poate ca ar trebui sa o citesti ca sa afli mai multe despre PFA, nu mi-au cerut decat copia dupa contractul de vanzare-cumparare a apartamentului unde este sediul.
Pentru bunurile personale pe care vrei sa le folosesti in comun (tu si PFA) va trebui sa faci contract de comodat intre tine si PFA ca sa poti deconta jumatate din cheltuieli. Cheltuielile legate de apartament vor fi jumatate din cota ce iti revine tie, in cazul in care mai locuieste si altcineva in apartament. Alte cheltuieli poti deconta in masura in care te ajuta la obtinerea veniturilor.
Cred ca e bine sa citesti si Ordinul 1040/2004 privind conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoane fizice.... Acolo iti explica exact ce poti deduce si cum sa-ti tii contabilitatea.
Trebuie sa-ti cumperi Registru de incasari si plati, registru inventar, registru unic de control. Trebuie legate, numerotate, inregistrate la finante.Stampila, facturier, chitantier.
In ce priveste contributiile, la sanatate e obligatorie, la concedii si indemnizatii nu e obligatorie, dar daca vreodata vei avea nevoie de medical sau de concediu de maternitate platit...
La pensii nu mai este limita minima, vei plati 31,3% din baza de calcul pe care o stabilesti tu (eu, de ex. am pus 500 lei baza de calcul, deci platesc lunar 157 lei. Dar pensia va fi mica, daca nu maresc baza de calcul cat mai curand.)
La somaj nu e obligatoriu sa faci contract, dar daca vreodata ramai fara venituri, pana iti gasesti altceva... Eu am facut contract pt. somaj, la salariul minim.Contributia e de 1,5% pt.PFA, parca.
Dupa experienta mea de 2 ani ca PFA, mi se pare ca e mai mult stresant decat ca angajat, fiindca trebuie sa mergi lunar sa platesti conributiile la pensii si somaj, trimestrial la sanatate si impozit, declaratii, trebuie tinuta contabilitatea foarte riguros, trebuie sa fii la zi cu legislatia in domeniu, fiindca se modifica destul de des.
Cred ca avantajul angajatorilor este ca nu mai platesc 28% din salariul brut la pensii, ceea ce e f. mult, nici la sanatate, concedii, ITM, fond.risc. Se face un procent destul de mare. Dar avantajul va fi al lor, nu al tau. Nu uita ca PFA e considerat un fel de angajat+angajator, chiar scria clar acest lucru in Legea 300, dar a fost abrogata cand a aparut OUG 44. Deci trebuie sa fii foarte atenta cand iti vei calcula tariful orar (sau valoarea lunara a facturii), tendinta PFA este sa platesca mai putin la fondul de pensii, ca sa iasa tariful mai mic, in loc sa puna in calcul 31,3% dintr-o suma care ar fi salariul brut lunar la un angajat.
Mare atentie si... succes!