Inregistrarea transferului proprietatii imobiliare
In cazul in care transferul dreptului de proprietate s-a realizat prin hotarari judecatoresti, instantele judecatoresti vor comunica organului fiscal din raza de competenta teritoriala a instantei de fond, hotararea si documentatia aferenta in termen de 30 de zile de la data ramanerii definitive si irevocabile a hotararii. Daca instantele judecatoresti nu transmit in termenul legal documentatia prevazuta de lege, contribuabilul poate solicita organului fiscal competent calculul impozitului pe venitul obtinut din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, prin depunerea unei cereri la care se anexeaza in cazul in care imobilul transferat este:
- un teren: copie dupa titlul proprietate sau dupa extras Carte Funciara;
- constructii: copie extras Carte Funciara, certificat eliberat de Primaria de care apartine casa, cu datele tehnice ale imobilului (suprafata construita, anul constructiei, materialele din care este construita).
Totodata se va depune copie dupa actul de identitate al contribuabilului si sentinta civila definitiva si irevocabila.
Cererea insotita de documentele mentionate anterior se depun la Registratura Administratiei Finantelor Publice de care apartine proprietatea (raza de competenta teritoriala).
Decizia de impunere (formular 253) se emite în două exemplare:
a) un exemplar se comunică contribuabilului, potrivit art. 47 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare;
b) un exemplar se păstrează la dosarul fiscal al contribuabilului.
Documentele primite de la contribuabil, instanțele judecătorești, organele de executare silită, după caz, precum și cele emise de compartimentul de specialitate în aplicarea prezentei proceduri se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.
La calculul impozitului se au în vedere, după caz, declarația depusă de contribuabil, hotărârea judecătorească și/sau documentația aferentă hotărârii sau documentația aferentă transferului în cazul executării silite. În situația în care din documentele de mai sus nu rezultă elementele necesare stabilirii bazei de calcul al impozitului, în funcție de modul de transfer al dreptului de proprietate, se vor avea în vedere dispozițiile pct. 33 al titlului IV din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, date în aplicarea art. 111 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Impozitul pe veniturile din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal se plătește în termen de cel mult 60 de zile de la data comunicării deciziei de impunere, conform legii.
In cazul in care transferul dreptului de proprietate s-a realizat prin alta procedura decat cea notariala sau judecatoreasca (executare silita – act de adjudecare) contribuabilul are obligatia declararii venitului prin declaratia 209 „Declaratie privind veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal”, in termen de 10 zile de la emiterea actului de adjudecare, impreuna cu o copie a actului de adjudecare, copie act de identitate, copie extras Carte Funciara sau copie titlul de proprietate.
Declaratia 209 insotita de documentele mentionate se depun la Administratia Finantelor Publice mentionata mai sus.
Dupa expirarea termenului de 10 zile inclusiv, in care contribuabilul avea obligatia declararii venitului la organul fiscal competent, organul de executare silita (executor judecatoresc, executor bancar, executor fiscal) sau cumparatorul trebuie sa solicite stabilirea impozitului si emiterea deciziei de impunere in sarcina contribuabilului prin depunerea unei cereri, insotite de copie act adjudecare, copie act de identitate al contribuabilului sau CNP-ul acestuia specificat in cerere, copie titlul de proprietate sau copie extras Carte Funciara, la Registratura Administratia Finantelor Publice de competenta teritoriala.
În cazul în care, după autentificarea actului sau întocmirea încheierii de finalizare în procedura succesorală de către notarul public, se constată erori ori omisiuni în calcularea și încasarea impozitului prevăzut la art. 111 alin. (1) și (3), notarul public va comunica organului fiscal competent această situație, cu motivarea cauzelor care au determinat eroarea sau omisiunea. Organele fiscale competente vor emite decizii de impunere pentru contribuabilii desemnați la art. 111 alin. (1) și (3), în vederea încasării impozitului. Răspunderea notarului public pentru neîncasarea sau calcularea eronată a impozitului prevăzut la art. 111 alin. (1) și (3) este angajată numai în cazul în care se dovedește că neîncasarea integrală sau parțială este imputabilă notarului public care, cu intenție, nu și-a îndeplinit această obligație.