Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale
Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala
Beneficii de asistenta sociala
I. Prezentare
Beneficiile de asistenta sociala reprezinta o forma de suplimentare sau de substituire a veniturilor individuale/familiale obtinute din munca, in vederea asigurarii unui nivel de trai minimal, precum si o forma de sprijin in scopul promovarii incluziunii sociale si cresterii calitatii vietii anumitor categorii de persoane ale caror drepturi sociale sunt prevazute expres de lege.
Principalele tipuri de beneficii de asistenta sociala sunt:
1. Beneficiile de asistenta sociala pentru prevenirea si combaterea saraciei si riscului de excluziune sociala:
- Ajutorul social;
- Ajutorul pentru incalzirea locuintei;
- Alocatia pentru sustinerea familiei;
- Ajutoare de urgenta sustinute din bugetul de stat.
- Alocatia de stat pentru copii;
- Alocatia de plasament;
- Indemnizatia pentru cresterea copilului;
- Stimulentul de insertie;
- Indemnizatia lunara aferenta concediului de acomodare.
- Drepturi acordate persoanelor cu handicap in conformitate cu Legea nr. 448/2006;
- Bugetele personale complementare acordate lunar persoanelor cu handicap;
- Indemnizatia lunara de hrana HIV/SIDA;
- Indemnizatia lunara acordata persoanelor cu handicap grav si accentuat;
- Indemnizatia lunara de insotitor pentru persoanele cu handicap vizual;
- Alocatia lunara de hrana pentru copiii cu handicap de tip HIV/SIDA.
a) beneficii de asistenta sociala selective, bazate pe testarea mijloacelor de trai ale persoanei singure sau familiei;
b) beneficii de asistenta sociala universale, acordate fara testarea mijloacelor de trai ale persoanei singure sau familiei;
c) beneficii de asistenta sociala categoriale, acordate pentru anumite categorii de beneficiari, cu sau fara testarea mijloacelor de trai ale persoanei singure ori familiei.
In functie de optiunea solicitantului, beneficiile de asistenta sociala se platesc prin urmatoarele modalitati:
- Mandat postal;
- Cont bancar deschis la una din unitatile bancare care au incheiate conventii cu Agentia Judeteana pentru Plati si Inspectie Sociala, pe a carei raza teritoriala domiciliaza/are resedinta titularul beneficiului.
II. Modalitate de obtinere beneficii de asistenta sociala
Cererile si declaratiile pe propria raspundere precum si actele necesare pentru acordarea urmatoarelor beneficii sociale :
- alocatia de stat pentru copii,
- indemnizatia pentru cresterea copilului - stimulentul lunar de insertie,
- venitul minim garantat (VMG),
- alocatia pentru sustinerea familiei,
- ajutorul pentru incalzirea locuintei se depun la primaria comunei, orasului, municipiului sau, dupa caz, a sectorului municipiului Bucuresti in a carei raza teritoriala se afla locuinta de domiciliu sau de resedinta.
Cererea pentru acordarea ajutorului de urgenta se depune la primarie/agentia judeteana pentru plati si inspectie sociala, din raza administrativ teritoriala.
Alocatia de stat pentru copii, acordata in baza Legii nr. 61/1993
Acte necesare dosar (in copie):
– cerere completata si semnata de reprezentantul legal al copilului;
– originalul si copia certificatului de nastere al copilului;
– actul de identitate al reprezentantului legal;
– documentele din care sa rezulte situatia juridica a copilului fata de reprezentantul legal si orice alte documente justificative, dupa caz;
– daca solicitantul opteaza pentru primirea alocatiei de stat in cont personal se solicita extras de cont, contul IBAN de la banca.
Indemnizatia pentru cresterea copilului – stimulentul lunar de insertie, acordata in baza O.U.G. nr. 111/2010
Acte necesare dosar (in copie):
– cerere tip
– actele de identitate ale solicitantilor;
– certificat de nastere copil;
– dupa caz, certificatul de casatorie sau livretul de familie;
– certificatul de incadrare intr-un grad de handicap copil, daca e cazul;
– cererea aprobata de conducerea unitatii in vederea intrarii in concediu pentru cresterea copilului;
– dovada eliberata de angajator sau organele competente privind veniturile realizate;
– dispozitia de suspendare a contractului individual de munca pentru perioada de 1 an, 2 ani sau 3 ani in cazul copilului cu handicap;
– in situatia persoanelor care realizeaza concomitent venituri supuse impozitului din mai multe surse, concediul si indemnizatia pentru cresterea copilului se acorda pe baza documentelor doveditoare privind suspendarea a cel putin uneia dintre activitati;
– fisa fiscala apartinand solicitantului (daca e cazul);
– daca solicitantul opteaza pentru primirea indemnizatiei sau stimulentului in cont personal se solicita extras de cont, contul IBAN de la banca.
Daca o persoana se afla in plata cu indemnizatie pentru crestere copil si a nascut un alt copil, pentru prelungirea concediului se intocmeste dosar nou.
Daca persoana aflata in concediul pentru cresterea copilului opteaza pentru plata stimulentului se intocmeste dosar nou si se depune cerere in vederea acordarii stimulentului.
Incepand cu data de 1 martie 2012 cel putin o luna din perioada totala a concediului de crestere a copilului este alocata uneia dintre persoanele care nu a solicitat acest drept.
Prin urmare, indiferent de situatie, parintele care se afla in concediu pentru cresterea copilului sau in stimulent de insertie, cu exceptia cazurilor pentru care aplicabilitatea art. 11 din OUG nr.111/2010 nu este obligatorie, va pierde o luna de drept, indiferent daca acesta este de indemnizatie sau stimulent, daca celalalt parinte nu acceseaza propriul drept la concediu.
Noua reglementare se aplica pentru copiii nascuti dupa 1 martie 2012 aceasta fiind impusa in virtutea principiului ca responsabilitatea ingrijirii copilului revine ambilor parinti.
Ajutorul social, acordat in baza Legii nr. 416/2001
Ajutorul social se acorda pe baza de cerere si declaratie pe propria raspundere, insotite de actele doveditoare privind componenta familiei si veniturile realizate in luna anterioara depunerii cererii de catre membrii acesteia.
Acte necesare dosar (in copie):
– cerere si declaratia pe propria raspundere;
– actele de identitate ale solicitantiilor;
– certificatele de nastere ale copiilor;
– certificatul de casatorie sau livretul de familie;
– hotararea definitiva de incuviintare a adoptiei, de plasament familial al minorului, potrivit legii;
– actul din care sa rezulte calitatea solicitantului de tutore sau curator;
– acte din care sa rezulte ca un membru al familiei frecventeaza o forma de invatamant ;
– acte din care sa reiasa incadrarea in categoria persoanelor cu handicap accentuat sau grav ori gradul I sau II de invaliditate, pentru persoanele aflate in intretinere ;
– adeverinta care sa ateste ca sunt inregistrati in evidenta agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pentru incadrare in munca si ca nu au refuzat un loc de munca sau participarea la serviciile pentru stimularea ocuparii fortei de munca si de formare profesionala oferite de aceste agentii.
-venituri nete realizate (luna anterioara depunerii cererii) si actele doveditoare sunt cele mentionate in formularul de cerere (adeverinte privind salariul net, cupoane de pensie, ajutor de somaj, cupon alocatie de stat etc);
In cazul uniunii consensuale (concubinaj), considerata familie beneficiara vor fi prezentate si documente referitoare la componenta familiei si venituri pentru partenerul solicitantului.
Alocatia pentru sustinerea familiei, acordata in baza Legii nr. 277/2010
Alocatia se acorda pe baza de cerere si declaratie pe propria raspundere insotita de actele doveditoare privind componenta familiei, veniturile acesteia si, dupa caz, privind frecventarea cursurilor scolare de catre copiii aflati in intretinere.
Acte necesare dosar (in copie):
– cerere si declaratia pe propria raspundere;
– actele de identitate ale solicitantilor;
– certificatele de nastere ale copiilor , cartile de identitate ale acestora (dupa caz);
– certificatul de casatorie sau livretul de familie;
– hotararea definitiva de incuviintare a adoptiei, de plasament familial al minorului, potrivit legii;
– actul din care sa rezulte calitatea solicitantului de tutore sau curator;
– acte din care sa rezulte ca un membru al familiei frecventeaza o forma de invatamant (adeverinta de elev pentru toti copiii de varsta scolara din familie; fac exceptie copiii de varsta scolara cu handicap grav sau accentuat pentru care se aduce dovada eliberata de autoritatile competente care sa ateste faptul ca respectivul copil nu poate fi inscris in nici o forma de invatamant, prevazuta de lege);
– acte din care sa reiasa incadrarea in categoria persoanelor cu handicap accentuat sau grav ori gradul I sau II de invaliditate, pentru persoanele aflate in intretinere ;
– venituri nete realizate (luna anterioara depunerii cererii) si actele doveditoare sunt cele mentionate in formularul de cerere (adeverinte privind salariul net, cupoane de pensie, ajutor de somaj, cupon alocatie de stat etc);
In cazul uniunii consensuale (concubinaj), considerata familie beneficiara vor fi prezentate si documente referitoare la componenta familiei si venituri pentru partenerul solicitantului.